0

No products in the cart.

Return To Shop

سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

آرت دکو از محبوب ترین سبک های طراحی داخلی در قرن بیستم است که در دکوراسیون معاصر نیز به‌خوبی قابل اجرا می‌باشد.در ادامه این مطلب، با سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی بیشتر آشنا می‌شویم.

اگر برای دیزاین خانه خود به‌دنبال سبکی پرجلوه و فاخر هستید، آرت دکو یکی از گزینه‌های اصلی است که طرح های بی‌نهایت زیبایی را پدید می‌آورد.

در دکوراسیون سبک آرت دکو به طور معمول از اشکال و طرح های هندسی، رنگ های روشن و گرم، خطوط تأثیرگذار و متقارن، سطوح انعکاسی و فینیش‌های براق، و انواع اشیاء تزئینی و برانگیزنده استفاده می‌شود.

(اطلاعات بیشتر راجع به سبک آرت دکو را در ویکی پدیا بخوانید )

نگاهی کوتاه به نحوه شکل گیری سبک آرت دکو در اوایل قرن بیستم

سبک آرت دکو که به آن به‌طور مختصر دکو نیز گفته می‌شود، سبکی در دیزاین و معماری است که اولین بار قبل از جنگ جهانی اول در فرانسه پدید آمد.

در این سبک، عناصر دکوراتیو مدرن، اشکال هندسی برجسته، رنگ های روشن، مبلمانی به سبک لوئی شانزدهم و اشیاء دست‌ساز مربوط به مناطق مختلف دنیا مشاهده می‌شد که ظاهری زینتی و گران‌قیمت را به‌وجود می‌آورد.

آرت دکو در چند دهه ابتدایی قرن بیستم به‌طور گسترده رواج داشت، اما با شروع جنگ جهانی دوم، رشد آن رو‌ به کاهش رفت.

سبک آرت دکو یکی از اولین سبک‌های به‌راستی بین‌المللی در طراحی داخلی محسوب می‌شود.

استفاده از سبک آرت دکو در دیزاین خانه های قرن بیست و یکم

هرچند دوران شکل گیری و اوج سبک آرت دکو به اوایل قرن بیستم مربوط می‌شود، اما این سبک در طی سالیان به حیات خود ادامه داده است و در زمان حاضر نیز در دکوراسیون داخلی به کار گرفته می شود.

استفاده از آرت دکو در طراحی داخلی منازل امروزی، نه تنها کهنه به نظر نمی رسد، بلکه نوعی فریبندگی و جلوه‌ی پرشکوه را نیز با خود به‌ همراه می‌آورد.

شاخصه های طراحی داخلی به سبک آرت دکو

برای به‌کارگیری سبک آرت دکو در دکوراسیون مدرن، لازم است با خصوصیات این سبک بیشتر آشنا باشیم.

نفش های برجسته و هندسی

همان‌طور که گفته شد، در این سبک از طراحی، اشکال هندسی به‌وفور دیده می‌شود و در فضای داخل اتاق، جلوه‌ای برجسته و پویا به وجود می آید.

بدین منظور، معمولاً ازانواع الگوهای هندسی، نظیر اشکال کروی و مکعبی و خطوط زیگزاگی و مورب استفاده می شود.

رنگ های روشن و پرکنتراست

سبک آرت دکو بسیار مدیون سبک‌های هنری دیگر مثل کوبیسم و فوییسم است که هم‌زمان با این سبک در آغاز قرن بیستم شکل گرفته اند. در واقع می توان گفت آرت دکو فرم های هندسی و سه‌بعدی‌نمایی خود را از کوبیسم و رنگ های روشن و پرشور خود را از فوییسم وام گرفته است. از این رو، چندان عجیب نیست اگر آثار نقاشان این دو سبک هم بر روی دیوارهای خانه‌ای به سبک آرت دکو مشاهده شود.

به طور کلی، از نظر طیف رنگی، ممکن است انواع رنگ های غلیظ و جسورانه مثل سبز، آبی، زرد، قرمز، یا تضاد سیاه و سفید را در دکوراسیون آرت دکو ملاحظه کنیم.

سطوح درخشنده و براق

یکی از جذابیت های سبک آرت دکو این است که در آن از متریال‌هایی با سطوح براق و صیقلی استفاده می شود. به همین خاطر، در خانه آرت دکو عمدتاً شاهد آینه‌ها، پارچه‌های روشن، چوب جلایافته، رنگ‌های متالیک و متریال‌های فلزی، کرومی یا برنجی با سطوح انعکاسی هستیم.

طرح‌های دراماتیک

سبک آرت دکو در حال‌و‌هوایِ آغاز قرن بیستم، یعنی دورانِ اوج سینمای صامت و شکوهِ پرده‌ی نقره‌ای است. در نتیجه، احتمالاً ردی از آن دوران، در قالب نوعی درام بصری، مثلاً در تضاد رنگ‌های سیاه و سفید، در خانه آرت دکو دیده خواهد شد.

 

بازدیدها: 75

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *