0

No products in the cart.

Return To Shop

پتینه کاری در دکوراسیون داخلی

پتینه کاری در دکوراسیون داخلی

برای لوکس شدن دکوراسیون داخلی کارهای مختلفی می توان انجام داد تا ظاهر نهایی شیک و پسندیده شود. از راهکارهای بسیار خوب برای ایجاد نمای دکوراتیو مطلوب، پتینه کاری دیوار و سقف و ستون است که جلوه ی زیبایی خلق می نماید.در این مقاله با پتینه کاری در دکوراسیون داخلی آشنا خواهیم شد.

پتینه کاری یک روش هنری است که با استفاده از آن می توان طرح های خلاقانه ای را بر روی سطوحی نظیر دیوار، چوب، فلز و شیشه و … اجرا کرد. این روش نسبت به رنگ آمیزی معمولی طرح های جذاب تر و خاص تری پدید می آورد، و به همین دلیل، علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است.

پتینه کاری چیست؟

پتینه‌کاری که از آن به عنوان کهنه‌کاری نیز یاد می شود، هنری قدیمی است و اولین پتینه‌ها در غارهای مصر باستان دیده شده‌اند. در پتینه‌کاری با رنگ‌ها و ابزارهای دکوری گوناگون، بافت های بصری متنوع بر روی سطوح ایجاد می شود. پتینه کاری هم بر روی اشیاء فلزی و چوبی و هم بر روی پارتیشن و دیوار و شیشه قابل انجام است.

پتینه هنری نوآورانه و خلاقه است که پوششی با امکان شخصی‌سازی بالا به شمار می رود و طرح های منحصر به فردی را ایجاد می نماید.

با پتینه کاری ظاهر سطوح را می توان به گونه ای در آورد که آنتیک و عتیقه به نظر برسند، و از این جهت، در لوکس نشان دادن دکور داخلی تاثیر بسزایی دارد. حتی از ورقه های طلا نیز برای پتینه کردن استفاده می شود که طرحی کاملا لاکچری خواهد بود.

روش ها و تکنیک های پتینه کاری

برای پتینه‌کاری تکنیک های مختلفی وجود دارد که آن را بسته به سطحی که قرار است پتینه روی آن پیاده‌سازی شود انتخاب می‌کنند. به طور مثال، برای پتینه کاری روی سطوح چوبی، غالبا از رنگ‌های اکریلیکی و برای پتینه‌کاری بر روی شیشه از رنگ‌های ویترای استفاده می ‌شود؛ یا اگر بافت مدنظر دارای برجستگی باشد خمیرهای مخصوص پتینه یا خمیر تکستچر را به‌کار می‌برند. با این حال، روش پتینه در حال تکامل است و امروزه ابزارها و سبک های مختلفی را در بر می گیرد.

از روش های شناخته شده برای پتینه کردن سطوح می توان موارد زیر را نام برد:

  • پتینه با ورق‌های زینتی که با استفاده از آن ورق‌های طلا و نقره و … را می توان بر روی سطوح چسباند.
  • پتینه با اسفنج که از ساده‌ترین روش های پتینه کاری است و با استفاده از یک اسفنج آغشته به رنگ طرح‌های ضربی ایجاد می شود.
  • پتینه با پارچه که شبیه به پتینه با اسفنج است ولی زمان بیشتری می برد.
  • پتینه به صورت رنگ‌برداری که ابتدا رنگ رقیق‌شده بر سطح مورد نظر زده می شود، و سپس قبل از خشک شدن، رنگ‌های اضافی با پارچه برداشته می شود تا حالت خاص طرح پدید آید.
  • پتینه با خمیر مخصوص که در آن بافت‌های برجسته و زیبا توسط هنرمند پتینه کار خلق می شود.

ویژگی های پتینه کاری دکوراسیون

پتینه پوششی با دوام و پایداری بالا است، و اگرچه ممکن است با گذشت زمان کمی کدر و کمرنگ شود، ولی به خوبی قابل ترمیم و نوسازی می باشد.

پتینه را در هر طرح دلخواه و بر روی انواع سطوح می توان اجرا نمود.

با انجام پتینه، ناهمواری ها و ترک های سطح دیوار پوشش داده می شود.

پتینه جایگزین بسیار خوبی برای رنگ آمیزی و کاغذ دیواری محسوب می شود، ولی باید در نظر داشت که قیمت آن نسبت به رنگ بالاتر است و از این رو معمولا تنها برای قسمت های دکوراتیو استفاده می شود.

بازدیدها: 36

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *