0

No products in the cart.

Return To Shop

بازسازی ویلا طبق شرایط آب و هوایی

در این مقاله قصد داریم به بازسازی ویلا طبق شرایط آب و هوایی بپردازیم و نکات مهم آن‌ را باهم بررسی کنیم. همانطور که می‌دانید، ویلاها تنها در مناطق شمالی ساخته نمی‌شوند بلکه می‌توانند در هر محیط و آب و هوایی ساخته شوند. معمولا ویلاها به عنوان خانه‌هایی ساخته می‌شوند که صاحبان آن بخشی از سال را در آنجا می‌گذرانند و معمولا مقاصد تفریحی در ساخت آن دخیل است. به همین علت ساخت آن با توجه به شرایط آب و هوایی بسیار حائز اهمیت است. ممکن است در طول زمان ویلای شما در اثر شرایط محیطی یا عوامل دیگر فرسوده شود و نیاز به بازسازی مجدد داشته باشد؛ توجه به نوع آب و هوای محیط می‌تواند تاثیر زیادی در مقاومت و ماندگاری ویلا در طولانی مدت داشته باشد. بنابراین با استودیو معماری فراز همراه باشید تا این عوامل مهم در بازسازی  ویلا را  را با یکدیگر بررسی کنیم.

 

بازسازی ویلا طبق شرایط آب و هوایی

سازندگان قبل از ساخت یک ویلا شرایط آب و هوایی را مورد بررسی قرار می‌دهند و معمولا ویلاها را به نحوی می‌سازند که در برابر تمامی شرایط آب و هوایی مانند باران، برف، آب و هوای کوهستانی و گرم و خشک مناسب باشد. اما برای بازسازی یک ویلا بهتر است بدانیم که هر کدام از این عوامل طبیعی می‌توانند چه تاثیری بر روی سازه ویلا داشته باشند و بهتر است با توجه به هر کدام از شرایط محیطی از چه ساختار و مصالحی استفاده کنیم.

بازسازی ویلا در مناطقی با وزش باد

باد می‌تواند دو نوع شرایط را ایجاد کند: بلندشدگی و ترک ایجاد کردن. بلندشدگی اصطلاحی در معماری است که با وزش شدید باد به زیر شیب سقف و دیوارها نفوذ می‌کند. این بلندشدگی می‌تواند اجزای بنا را رو به سمت بیرون برآمده کند. در محیط‌هایی که باد شدید می‌وزد سازندگان از اتصالاتی استفاده می‌کنند که سقف را به صورت محکم به بنای اصلی متصل کرده تا در برابر طوفان و باد شدید در امان باشد. برای جلوگیری از آسیب زدن باد به ویلا، باید از مصالح محکم و مقاوم در برابر باد استفاده کرد. همچنین باید از اتصال محکم پنجره‌، درها و هر قطعه دیگری که با اتصالات به خانه وصل می‌شود، اطمینان حاصل کرد.

بازسازی ویلا در مناطق مرطوب و بارانی

گاهی اوقات معمارانی که خلاق‌تر هستند، ویلا‌های آسیب‌پذیر تری را در برابر باران طراحی می‌کنند. زیرا در طراحی‌ها معمولا شکاف‌های زیادی انجام می‌شود تا به خانه شکلی مدرن بدهد. اما اگر این شکاف‌ها چفت و بست نداشته باشند، باران می‌تواند به راحتی به ویلای شما آسیب بزند. اگر ویلا در مناطق شمالی کشور ساخته می‌شود، حتما باید از سقف‌های شیب‌دار استفاده شود تا آب به درون خانه نفوذ نکند. اتصال چند چیز در ویلا می‌تواند راه نفوذ باران به ویلا را باز کند: شومینه، پنجره‌های سقفی و لوله کشی. تمامی این راه‌ها با بتن‌های مخصوص مهر و موم می‌شوند اما باید بدانید که بعد از یک سال مصالح فرسوده شده و باید به صورت سالانه بازسازی شود تا بتواند از نفوذ باران به داخل ویلا جلوگیری کند. فراموش نکنید که دوام و مقاومت ویلا در برابر باران به میزان جذب باران توسط خاک آن منطقه بستگی دارد. بنابراین هنگام بازسازی ویلا حتما به این نکته توجه کنید.

در مناطق شمالی باید به جای استفاده از سازه‌های بتنی، از سازه‌های آهنی استفاده کنید تا در اثر گذر زمان دچار فرسودگی نشود. همچنین برای محیط‌های مربوط به جای گچ از اتوکلاف استفاده می‌شود زیرا رطوبت را به خود جذب نمی‌کند.

بازسازی ویلا در مناطق برفی

در مناطقی که بارش برف شدید است؛ حتما باید از سقف‌های محکم استفاده شود. زیرا برف که روی هم انباشه می‌شود، وزن زیادی را ایجاد می‌کند و ممکن است باعث تخریب سقف و یا نفوذ آب به داخل سقف شود. جالب است بدانید که انباشه شدن برف در روی سقف و در اطراف پایه‌های ویلا می‌تواند به حفظ گرما در زمستان کمک بسیار زیادی بکند؛ اما مهم‌ترین نکته ساخت سقفی محکم و مقاوم در برابر وزن بالاست.

بازسازی ویلا در مناطق گرما و خشک

گرمای خورشید عامل طبیعی دیگری است که سازندگان ویلا باید به ان توجه ویژه‌ای داشته باشند. اگر ویلای شما در منطقه گرم و خشک وجود دارد حتما باید از مصالحی استفاده کنید که مناسب این نوع آب و هوا باشد. گرمای خورشید باعث فرسوده شدن خانه در طول زمان می‌شود. بخصوص سقف ویلا می‌تواند در اثر گرمای شدید خورشید زودتر از سایر قسمت‌ها فرسوده شود. نصب یک دستگاه خنک کننده هوا در زیر شیروانی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. این دستگاه باعث خنک شدن هوا شده و از گرمای سقف جلوگیری می‌کند. بخصوص اگر سقف از مصالح چوبی ساخته شده باشد، گرما باعث خشکی چوب و فرسودگی آن می‌شود. برای بازسازی ویلا در مناطق گرم خشک حتما باید از دریچه‌های تهویه هوا و دستگاه‌های خنک کننده استفاده کنید. استفاد از رنگ‌های تیره در ویلا نیز باعث جذب بیشتر گرما می‌شود. بنابراین هنگام بازسازی ویلا در مناطق گرم و خشک حتما از رنگ‌های روشن استفاده کنید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله به بازسازی ویلا طبق شرایط آب و هوایی پرداختیم و سه نوع آب و هوای بارانی، برفی و گرم و خشک را با یکدیگر بررسی کردیم. برای بازسازی ویلا ابتدا باید به شرایط آب و هوایی منطقه توجه کرد. هر نوع آب و هوایی مستلزم استفاده از مصالح بخصوص و ساختار مخصوص به همان نوع آب و هواست. برای بازسازی ویلاهایی که در آب و هوای مرطوب و بارانی قرار دارند باید از مصالحی مقام همچون آهن و اتوکلاف استفاده کرد و راه نفوذ به باران را مهر و موم کرد. در مناطق برفی نیز باید از مقاومت سقف اطمینان حاصل کرد تا بتواند وزن زیادی را تحمل کند. در مناطق گرم و خشک نیز توجه به نوع مصالح بسیار اهمیت دارد و باید از دستگاه‌های خنک کننده استفاده کرد. اگر شما نیز قصد بازسازی ویلای خود را دارید قبل از بازسازی تمامی شرایط محیطی و آب و هوایی منطقه را بررسی کنید.

در نهایت :

استودیو معماری فراز با سالها تجربه در امر بازسازی خانه های قدیمی، ویلا، مغازه، منازل کلنگی و… در اختیار شماست تا شما را با کمترین هزینه ممکن به خانه رویایی تان برساند. برای هماهنگی بیشتر، با همکاران ما در واحد پشتیبانی در تماس باشید.

 

بازدیدها: 25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *