0

No products in the cart.

Return To Shop

معرفی انواع مبل

معرفی انواع مبل

مبلمان یکی ازاساسی ترین اجزای دکوراسیون یک خانه است که تأثیر زیادی در دلنشینی و زیبایی آن دارد بطوری که یک خانه بدون مبل، فضائی ناقص به نظر می‌رسد.  بطور کلی تعدادی سبک و استاندارد پایه برای مبلمان وجود دارد که لازم است هر کدام از مبل‌ها ، بر اساس استانداردهای  خاص خودشان طراحی و ساخته شوند. انتخاب طرح و مدل مناسب در میان انواع  مدل مبل، اهمیت بسیار بالایی دارد. مطمئنا شما نیز به سختی می‌توانید رنگ یا طرحی را از میان انبوهی از مبل‌ها انتخاب کنید که با دکوراسیون منزلتان هم خوانی داشته باشد.در حالی که برای ست کردن آن با سایر وسایل و یا بالعکس، بایستی با انواع آن آشنا شده باشید. س با ما باشید تا در این نوشته به معرفی انواع مبل بپردازیم.

1. مبل چستر فیلد

مبل چستر فیلدمبل چسترفیلد از قرن 18 مورد تحسین افراد زیادی قرار گرفت و قصرها و بناهای مهم و لوکس با این مبل‌ها دکور شده اند.تا به امروز هم این مدل  در بین انواع مبل های راحتی طرفداران زیادی به دلیل داشتن زیبایی و راحتی داشته است. شکل مبلمان چستر فیلد معمولا عمود و استوار بوده، از دکمه و لمسه دوزی در آن استفاده شده، دسته‌های استوانه‌ای و پشتی‌های تمیز داشته و رویه آن معمولا از جنس چرم یا پارچه مخمل است مبلمان چستر دارای سبک های مختلفی هستند که هر کدام الهام گرفته از یک نماد خاص می باشد که برای تکمیل دکوراسیون می بایست در کنار سایر موارد قرار بگیرد تا جلوه خاصی را نشان دهد. از ویژگی ها دیگر مبل چسترفیلد رنگ های ویژه وحجیم بودن آن است که این کار با اضافه کردن ۱۱ اینچ به هر دو طرف بدنه مبل انجام شده است. این نوع مبل برای خانه های بزرگ می باشد تا تاثیر خود را بگذارد اما برای خانه های کوچک نیز ساخته می شوند. اگر در منزل از مبلمان چسترفیلد خیلی سنگین و سنتی استفاده می کنید می توانید از یک سری وسایل تزئینی مدرن استفاده کنید تا خلاقیت را به اوج برسانید

2. مبل تاکسی دو

مبل تاکسی دو

ابداع کننده تاکسیدو یک طراح داخلی مبلمان به نام Billy Baldwin آمریکایی بوده است. مبل تاکسیدو، همانند چسترفیلد هستند، با این تفاوت که انحنای مبل چستر در آن دیده نمیشود و دارای خطوط صاف، شکلی مکعبی و پایه هایی کوتاه میباشد. این مبلها یکی از زیباترین و متقارن ترین سبک ها  در دکوراسیون داخلیisjkm هستند. یکی از ویژگی های بسیار مهم در طراحی آنها ، خطوط صاف و عمودی ان است. به همین دلیل به این نوع مبل ها، مبل راحتی رسمی هم گفته می شود. از مشخصه های بارز این مبل لمسه دوزی بر روی دیواره داخلی پشتی کاناپه و دسته های آن است. منظور از لمسه کاری همان برجستگی ها و فرو رفتگی های منظم شبیه به دکمه بر روی پارچه مبل است. همچنین رویه مبلمان تاکسیدو معمولا پارچه میباشد و کمتر از چرم برای رویه کوبی آن استفاده میگردد. مبل های تاکسیدو شیک ترین مدل های مبلمان راحتی برای آپارتمان های کوچک هستند که ظاهر آنها شبیه به یک جعبه مستطیلی است که قسمت سر یا تاج را ندارد. دسته مبلمان تاکسیدو هم کمی گرد است و از نظر ارتفاع با قسمت پشتی یکسان است. این نوع مبلها در دکوراسیون‌هایی به سبک مینیمالیسم، اینداستریالیسم، مدرنیسم و … مورد استفاده قرار میگیرد.

3.  مبل کابریل

مبل کابریل

مبل کابریول، در نیمه‌ی اول دهه‌ی هفتاد میلادی و در اوایل قرن 18، پس از استفاده توسط لویی چهارم فرانسه مورد محبوبیت عموم قرار گرفته است. کابریول مبلی است که پایه آن به سمت خارج انحنا داشته و ته آن حالت پنجه شیر دارد. مبل کابریول با پایه های خمیده شناخته می شود که قسمت بالایی به سمت بیرون و قسمت پایینی پایه به سمت داخل انحنا داشته و دسته و پشتی مبل نیز هم ارتفاع هستند. فریم اصیل مبلمان کبریول از چوب راش و بلوط است اما امروزه برای کاهش قیمت بسیار زیاد این مبل فریم های استیل، پلاستیک، تخته های لمینتی یا ترکیبی از این موارد را استفاده می کنند. بهترین فضا برای قرارگیری این سبک مبلمان، در فضای هال و پذیرایی است.

4.  مبل شزلون

مبل شزلون

صندلی‌های نامتعارف شزلون برای اولین بار در قرن شانزدهم میلادی در فرانسه طراحی شده است. این کلمه فرانسوی به معنای صندلی دراز یا کشیده (A kind of long bench) می باشد که به زبان انگلیسی راه یافته است. در ابتدای ظهور مبلمان شزلون، نماد و سمبل مجلل و لوکس بود که با گران‌ترین مواد ساخته می‌شد. نسخه‌ها اولیه آن به شکل یک تخت خواب با بالش چسبیده و برآمده بودند که به مرور تغییر شکل یافته و به شکل یک مبلمان لوکس و پرکاربرد در آمده است. معمولاً شزلون ‌ها به صورت مبل تک در فضای دکوراسیون داخلی قرار می‌گیرند و اغلب دارای یک دسته قوس‌دار هستند. از مبل شزلون می توانید در تمامی فضاهای منزل، حتی در اتاق‌خواب و کنار سرویس‌خواب استفاده کنید. امروزه بسیاری از روانشناسان از شزلون، برای بررسی وضعیت روحی و روانی بیماران و مراجعه کنندگان خود استفاده می‌کنند.

5. مبل میان سده

مبل میان سدهاین نوع سبک در حدود دهه ۳۰ تا ۶۰ میلادی در میان مردم رایج شده و مشخصات کلیدی آن ساختار مستطیلی شکل با خطوط صاف و پایه های چوبی همراه با تشکچه‌ها و پشتی‌های کوک زده است. 4 ویژگی شاخص در این مدل مبلمان خطوط صاف و منحنی به همراه سطحی بسیار نرم و صاف، ترکیبی از متریال های طبیعی مثل چوب درخت راش و بلوط ، مدل های خنثی تا تیره و پر رنگ و حتی روشن و پایه های باریک و استوانه ای شکل ،در این مدل به چشم می خورد. برخلاف مبلمان کلاسیک مدرن قیمت بسیار بالایی هم ندارند. بالشتک های شبه چرم این سبک در کنار هماهنگی با دیگر بخش های منزل و دکوراسیون داخلی سبب راحتی بیشتر شده است. مهمترین مسأله نحوه صحیح چیدمان مبل میان سده در دکوراسیون داخلی منزل و ترکیب سایر اجزا و المان های محیط با این مدل مبلمان است.

6. مبل لاوسن

مبل لاوسن

مبل لاوسن به افتخار یک تاجر، نویسنده و سرمایه دار بزرگ آمریکایی نامگذاری شده که در اوایل قرن 20 دستور ساخت یک مبل راحتی را داده است. مبل لاوسون احتمالاً متداول ترین سبک امروزی از لحاظ طراحی راحت و ساده است. از خصوصیات بارز این مبلمان می توان به شکل جعبه ای، ظاهری سازگار و برازنده و پایین تر بودن دسته ها نسبت به بخش پشتی مبل اشاره کرد. ارتفاع متوسط بخش پشتی مبل و عمق مناسب نشیمنگاه آن نظر کاربران بسیار متفاوتی را به خود جلب کرده است. دسته مبل های لاوسن نسبت به بخش پشتی پایینتر قرار گرفته که نسبت به مبل هایی مثل چسترفیلد و تاکسیدو راحتی بیشتری برای لم دادن و دراز کشیدن دارد. لاوسون منطبق با تمامی سبک هاست بطوری که پایه های صاف باعث ظاهر مدرن مبل لاوسون می شود در حالی که دامنه و حاشیه های صاف این مبل را به سمت دکوراسیونی سنتی سوق می دهد و دامنه های موج دار به آن سبکی روستایی می دهد. مبل های لاوسن با توجه به نوع طراحی خود برای سبک داخلی معاصر تا سنتی و کلاسیک مناسب هستند.

7.   مبل دیوان

مبل دیوان

دیوان نوعی مبل ترکیه ای است که از کلمه ای به همین اسم گرفته شده است. در گذشته در وزارتخانه های ایران از تشک های راحتی بدون پشتی و دسته در کنار دیوار برای راحتی افراد استفاده میشد که بعدا در امپراطوری عثمانی این مدل طراحی و به همین اسم باقی مانده است. از آنجایی که این مدلها پشتی ندارند و دسته مبل هم بسیار کوتاه است،برای استفاده آنها را کنار دیوار می گذارند و با کوسن شرایط راحتی خوبی برای تکیه دادن و دراز کشیدن فراهم می سازند. مبل دیوان طوری طراحی شده که وزن شخص به طور یکسان در سرتاسر آن پخش می گردد و احساس راحتی بیشتری ایجاد می‌نماید.

ویژگی‌‌ دیگری که در این مبل خودنمایی می‌کند، پارچه مبلی متفاوت پشت مبل است که ظاهر اشرافی به مبل تک نفره مدل دیوان بخشیده است. از طرفی پایه‌ها در قسمت نشیمن قطورتر بوده و زمانی که به سطح زمین می‌رسند، باریک‌‌تر می‌شوند. فریم مبل های دیوان چوبی و بعضا با فریم فلزی است. گاهی اوقات هم از پارچه رومبلیبرای آنها استفاده می شود. استفاده از مبل دیوان هیچ محدودیتی ندارد. شما  می توانید از این مبلمان زیبا و کاربردی در پذیرایی، اتاق خواب، اتاق مطالعه، گلخانه منزل و غیره استفاده کنید. این سبک مبل تک نفره برای تمامی فضاهای خانگی، اداری و تجاری همچون هتل و کافه‌ها مناسب بوده و بهترین انتخاب برای محیط‌هایی با فضای کم می‌باشد.

8.  مبل فوتون

واژه Futon در زبان ژاپنی به معنای رختخواب است و به تشک‌هایی که موقع خواب روی زمین قرارمی‌گیرند گفته می‌شود. اساسا ایده اولیه این مدل مبلمان در قرن 17 در ژاپن ایجاد شده است. ازاین تشکها در ابتدا طبقه مرفه جامعه استفاده می کردند اما کم کم در اختیار همه قرار گرفت. 3 کاربرد اساسی مبل فوتون شامل، تخت خواب، مبل و تشک است. از مزیت و ویژگی های مهم این مبلمان بغیر از3 کارایی بودن آن میتوان به فریم چوبی یا فلزی آن اشاره کرد. که کاملا تشک را پوشانده است و از روی تشک هیچ چیزی قابل رویت نیست. همچنین مهمترین مزیت مبل‌های فوتون، سبک بودن و سهولت در جابه جایی آن است. داشتن فضا در این مدل مبلها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مبل فوتون به دلیل اینکه خاصیت تبدیل شدن به تخت خواب را دارد باید فضای اطراف آن به اندازه کافی خالی باشد. همچنین اندازه تشک مبل‌های تخت خواب شو را نباید دست کم گرفت. چرا که هنگامی که مهمان دارید باید فضای خوابی برای آنها در نظر بگیرید. مبل‌های فوتون با سبک مدرن همخوانی زیادی دارند. از مدل‌های مبل‌های تخت خواب شو برای فضاهایی که کوچک هستند استفاده می شود. پس اگر می خواهید فضایی مدرن و مینیمالیستی را برای خانه تان فراهم کنید از مبل فوتون استفاده نماید.

نتیجه گیری

مبل‌های متنوعی در بازار وجود دارد که امکان دارد مناسب دکوراسیون منزل شما نباشد. پس لازم است در انتخاب مبل و رنگ آن برای دکور خانه خود دقت کنید. هر یک از انواع مبل‌ها به گونه‌ای دل شما را می‌ربایند؛ اما در نهایت باید یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و به خانه ببرید. از بین هزاران طرح و شکل، مدل چستر یقیناً به زیبایی خانه شما کمک خواهد کرد، اما اگر طرح خانه شما از نوع مدرن باشد، بجای مدل چستر، مبل کلاسیک تناسب و زیبائی بیشتری خواهد داشت. نهایتاً رنگ مبل هم تاثیر بسیار زیادی در کانتراست منزل شما دارد که لازم است مورد توجه جدی شما قرار گیرد. چراکه زیباترین طرح‌ها اگر از نظر رنگ فاقد تناسب و همخوانی باشند، هرگز زیبائی خود را نشان نخواهند داد. امید است با اندک اطلاعات گرد آمده درمورد انواع مبلها نقشی هرچند کوچک در زیبایی منزل شما ایفا کرده باشیم.

بازدیدها: 42

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *