0

No products in the cart.

Return To Shop

تزئینات داخلی ساختمان شامل چیست؟

تزئینات داخلی ساختمان

تزئینات داخلی یا همان دکوراسیون داخلی ساختمان در یک تعریف ساده عبارت است از هنر سازماندهی فضا بنحوی که موجد زیبایی و آرامش بوده و برخوردار از حداکثر کارائی لازم باشد. تزئینات داخلی ساختمان امروزه در جهان بعنوان یکی از صنایع پرطرفدار و جذاب در حال توسعه است. بنابراین، تزئینات ساختمان صنعتی است است که بطور همزمان کارکردهای روحی، روانی و فیزیکی ما و محیط زندگیمان را مورد توجه قرار می دهد.

انواع سبک های تزئینات داخلی:

سبک تزئینات داخلی به دو دسته بر مبنای زمانی و دیگری بر مبنای کارکرد تقسیم بندی می شود.

الف) تقسیم بندی بر مبنای زمانی

در یک تقسیم بندی کلی می توان چهار نوع تزئین را نام برد که از نظر زمانی بعنوان الگوهای مسلط مطرح بوده اند:

  • الگوی کلاسیک: این الگو عمدتاً متعلق به دورانی است که سنتها حاکمیت بیشتری داشته و اصالت و نجیب زادگی یکی از ارزشهای مهم جوامع بشمار می آمد. در این زمان تزئینات داخلی و بیرونی ساختمان بگونه ای طراحی می شد که نشان دهنده عظمت و شکوه بیشتری باشد. استفاده از لوازم دست ساز و منحصر بفرد و گران قیمت، ستون های بلند و با عظمت، سقف های بلند و مرتفع، گچبری های زیبا و منقوش، و مجسمه های بزرگ و زیبا از ویژگی های بارز این الگو می باشد. در الگوی کلاسیک، لوازم بسیاری در درون منزل بکار رفته و نوعی شلوغی مشخص از لوازم اصل و عتیقه و عمدتاً چوبی مشهود است. رنگ غالب در این الگو، قهوه ای تیره است.
  • الگوی نئوکلاسیک: این الگو در واقع در دوران گذار از سنتی یا کلاسیک به مدرن غالبیت داشت. طرحها و تزئینات بکار گرفته شده در این نوع، ترکیبی از کلاسیک و مدرن هستند. در این سبک، تا حدی از لوازم اصیل و عتیقه کاسته شده و شلوغی محسوسی نیز در چینش وسایل بچشم نمی خورد. رنگهایی که در این الگو بکار می روند، عمدتاً خنثی و مات می باشند.
  • الگوی مدرن: در الگوی مدرن، به یکباره تغییراتی فاحش در تزئینات داخلی و بیرونی اتفاق می افتد. در تزئینات داخلی، از تمام طیفهای رنگی و روشن استفاده می شود و ترکیبات هم بشکل تضاد (مانند سیاه و سفید) و هم بشکل هم طیف مورد استفاده قرار می گیرند. در چینش وسایل و لوازم، سعی در خلوت بودن فضا و استفاده از خطوط صاف و سه بعدی است.
  • الگوی پسا مدرن: در این الگو از رنگهای قهوه ای روشن و رنگ چوب بسیار استفاده می شود و در عین حال رنگهای خنثی هم در ترکیب با رنگهای چوب و قهوه ای بکار می روند. چوب، فلزات و شیشه بخش مهمی از آلیاژهای بکار رفته در لوازم و تجهیزات داخلی هستند. نور نقشی بارز در زیبایی و ایجاد روشنایی ایفا می کند. فضاها تا حد ممکن باز هستند و از ایجاد فضاهای کوچک و تو در تو بشدت پرهیز می شود. خطوط در این الگو برخلاف الگوهای قبلی، منحنی و بعضا نامتقارن هستند.

الگوهای فوق الذکر در برگیرنده ویژگیهای بارز و عمده تزئین ساختمان هستند که در حقیقت نشان دهنده تغییراتی هستند که در طول زمان حادث شده اند. در تقسیم بندی های دیگر ممکن است الگوهایی از قبیل مدیترانه ای، آسیای دور (چین و ژاپن و …)، رومی، اسپانیائی و بسیاری دیگر را نیز عنوان کرد که هر کدام المانهای خاص خود را دارا هستند.

ب) تقسیم بندی بر مبنای کارکرد

از منظری دیگر می توان تزئینات داخلی ساختمان را بر اساس نوع کارکرد، به اقسام زیر تقسیم بندی کرد:

تزئینات آشپزخانه

در تقسیم بندی فوق، کارکرد فضائی درون خانه تعیین کننده تزئیناتی است که بکار گرفته می شوند. در آشپزخانه، استفاده از تجهیزات ضد حریق، ضد آب، کابینت های زیبا و جادار با پارتیشن بندیهای مشخص، مطبخ جداگانه و … از ویژگیهای بارز تلقی می شوند.

تزئینات آشپرخانه

تزئینات اتاق خواب

در اتاق خواب کارکرد اصلی ایجاد آرامش و گرمی روابط است و لذا معیار اصلی انتخاب و طراحی تزئینات بگونه ای است که چنین احساساتی را تولید نمایند. بنابراین، استفاده از رنگهای گرم، پارچه های لطیف و نرم، نور پردازی ملایم، و لوازم چوبی خوش طرح و گران قیمت جهت نگهداری لوازم آرایش و لباس خواب، حمام و سرویس بهداشتی خصوصی و … مورد تاکید است

دکور اتاق خوابتزئینات پذیرائی و هال

تزئینات بکار رفته در پذیرایی نیز با توجه به نوع استفاده از این فضا طراحی می شوند. گچبری و سقف کاذب و نور مخفی، مبلمان، تجهیزات صوتی و بصری، میز تلویزیون، نوع و اندازه فرش ها، کفپوش و … آیتمهایی هستند که بسته به الگوی مورد تقاضای مشتری طراحی و اجرا می شوند.

دکور پذیرایی

جمع بندی:

بطور کلی می توان چنین جمعبندی کرد که طراحی و تزئین داخلی ساختمان نقش بسیار مهمی در روح و روان و کیفیت زندگی ما می گذارد. ما بیشترین اوقات خود را در درون خانه هایمان سپری می کنیم. در خانه های خود میهمانی برگزار می کنیم. در آنجا می خوابیم و سعی در رفع تنشهایی می کنیم که در طول یک روز کاری سخت تحمل کرده ایم. بنابراین، یک طراحی زیبا و دلنشین می تواند تمامی نیازهایی که به آرامش، استراحت، و منزلت نزد اقوام و خویشاوندان داریم را برطرف نماید. با استودیو معماری فراز همراه شوید تا در خانه رویایی خود با سبک دلخواهتان زندگی کنید.

 

 

بازدیدها: 37

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *