0

No products in the cart.

Return To Shop

بازسازی مدارس و دانشگاه ها

بازسازی مدارس و دانشگاه ها

بازسازی مدارس و دانشگاه ها یکی از اساسی ترین عملیات های هر جامعه است.لازم است مدارس و دانشگاه ها به صورت اصولی در ابعاد بسیار بزرگ و متناسب با تعداد کلاس ها در پایه های مختلفی ساخته شوند. لازم به ذکر است که باید تمامی توصیه های استاندارد را در مرمت و بازسازی های مراکز آموزشی در نظر گرفت و آن را به مکانی جهت آسایش، آرامش و رفاه دانش آموزان و دانشجویان برای بهبود کیفیت سطح دانش تبدیل نمود.

چرا بازسازی مدارس و دانشگاه ها لازم است؟

مدارس و دانشگاه ها از مهم ترین مراکز تربیت و آموزش نسل جوان و تکامل نیروی انسانی یک جامعه هستند. طراحی محیط درونی و بیرونی این مراکز نقش بسیار مهمی در تدریس، یادگیری و تاثیرگذاری فضای حاکم بر دانش آموزان، دانشجویان و اساتید دارید. طراحی محیط اصولی دارد که در صورت رعایت آن ها، یادگیری عمیق تر و آموزش با کیفیت تر صورت می گیرد. متاسفانه در کشور ایران، طراحی محیط های آموزشی فاقد اصول استاندارد صورت می گیرد. طراحی فضای مناسب باعث افرایش قدرت تفکر، انگیزه، تحلیل و خلاقیت شده و کارایی را چندین برابر انتظار افزایش می دهد. بنابراین بررسی معماری و طراحی مدارس و دانشگاه ها امری ضروری در بازسازی یا ساخت یک محیط آموزشی مناسب است.

بازسازی مدارس و دانشگاه ها

در بازسازی مجموعه اعمالی بر بنای ساختمان صورت می گیرد که نتیجتا فضا و محیط را بار دیگر قابل استفاده می سازند. بازسازی یک سری ریزه کاری خاصی دارد که در صورت رعایت آن ها نتیجه‌ی بهتری حاصل می گردد. باز سازی به دو صورت است، باز سازی کلی و باز ساری جزئی. در بازسازی کلی فرد اجرا کننده می تواند فرم داخلی و بیرونی بنا را تغییر دهد؛ در صورتی که تخریب کل بافت سازه صورت نگیرد. اما در بازسازی جزئی تغییرات ایجاد شده بسیار کوچک بوده و تنها در حد تغییر ساختار داخلی سازه در کنار دکوراسیون داخلی مناسب است.این قانون در مورد مدارس و دانشگاه ها هم صدق می‌کند.

مراحل بازسازی داخلی مدارس و دانشگاه ها

  • تخریب
  • دیوارچینی داخلی و خارجی
  • کف سازی
  • زیرسازی
  • نازک کاری
  • و باقی ریزه کاری های مورد نیاز

توجه داشته باشید که به علت تخصصی بودن فعالیت تعمیرات و بازسازی مدارس و دانشگاه ها، بهره گیری از تجربه ی یک استاد کارحرفه ای نیز به نظر می رسد که باید ضروری باشد. برخی مصالح و برخی مکان های مورد بازسازی در دانشگاه ها و مدارس دارای شرایط خاصی هستند که بدون وجود سابقه ی کار کافی، اتمام امر بازسازی،  به تنهایی کافی نیست. ناگفته نماند که پروژه ی بازسازی مدارس و دانشگا ها یک پروژه ی بزرگ است بنابراین بهتر است با یک تیم متخصص ویا یک شرکت معتبر و قابل اعتماد در این زمینه همکاری داشته و از آن ها مشاوره بگیرید. استودیو معماری فراز  با سالها تجربه آماده پیاده سازی نکته‌های اشاره شده فوق در امنیت هرچه بیشترسازه و کیفیت بالای پروژه ارائه شده است.

اصول بازسازی مدارس و دانشگاه ها

نقشه ی کلی اجرایی بازسازی بنا از مهم ترین بخش های بازسازی است. می توان گفت بدون داشتن یک نقشه ی بازسازی کلی، عملیات بازسازی استاندارد امکان پذیر نیست. در کنار نقشه ی کلی باید حتما توجه داشته باشید که نقشه انعطاف پذیر نیز باشد. چرا که در حین بازسازی ممکن است شرایطی پیش آید که باعث شود یک باره بخش بزرگی از نقشه ی کلی نیازمند طراحی مجدد شود. پس بدون داشتن نقشه ی انعطاف پذیر، باید به فکر اضافه کاری، کاهش کیفیت، کاهش سرعت پروژه، خسارات فنی و خسارت مالی زیادی باشید. در نقشه ی کلی بازسازی، نقش مقاوم سازی سازه و تاسیسات، حتی مکان تک تک بخش های داخلی ساختمان از جمله مبلمان دفتر اساتید، دکوراسیون داخلی ساختمان و کلاس های درس همه وهمه باید مشخص شده باشد.

نکات بازسازی مدارس و دانشگاه ها

  • در بازسازی مدارس و دانشگاه ها در صورت وجود تعداد مراجعه کنندگان و دانشجویان زیاد،  فضای داخلی کلاس های درس را بهتر است به شکل شیب دار طراحی کنید تا اساتید در بالای سکو به هنگام تدریس حاظر شوند و کل دانش آموران کلاس بتواند به استاد و نوشته های پای تخته دید کافی داشته باشند.
  • سیستم تهویه و سیستم گرمایشی و سرمایشی محیط در مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه ها بسیار حائز اهمیت است. پوسیدگی و نم زدگی دیوار و سقف کلاس ها و دیگر اماکن مورد استفاده بسیار خطرناک است و می تواند خسارات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.
  • توجه داشته باشید که مواد به کار رفته در سقف و دیوار کلاس های درس عایق صدا باشند و انعکاس های نور مشکی ایجاد نکنند. همچنین در برخی واحد های درسی، فضای کلاس درس باید تا حد امکان تاریک شود تا در صورت استفاده از پروژوکتور و تکنولوژی هایی از این قبیل، مشکلی برای هنر جویان و دانش طلبان پیش نیاید. با چنین تدابیری قطعا تجربه ی تدریس و یادگیری برای هر دو طرف سود بخش خواهد بود.
  • رنگ فضاهای داخلی بر قدرت تفکر، روان، خلاقیت، پروسه ی یادگیری و انگیزهدانش آموزان بسیار تاثیرگذار است. همچنین برای زیبایی محیط و لذت بردن بیشتر جوانان آینده، از سنگ ها، کاشی ها و متریال های بسیار متنوع و شیک نیز می توانید بهره ببرید.
  • به کار گذاری آسانسور در مدارس کوچک آنچنان پیشنهاد نمی شود پرا که ممکن است یاعث درد سرهای زیادی شود، اما در محیط های دانشگاه به علت فضای بزرگتر، وجود آسانسور ضروری است.
  • سالن مطالعه، محل کتابخانه، اتاق کامپیوتر، بوفه، دفتر اساتید و … باید با حساسیت بالا انتخاب شوند تا کارایی مناسبی به همراه داشته باشند. سرویس های بهداشتی نیز باید با دقت بالایی بازسازی شوند تا قابل استفاده برای عموم دانش آموزان و دانشجویان باشند.
  • بازسازی فضاي مناسب براي نمازخانة خواهران و برادران به طور جداگانه و باز سازی فضاي تخصص داده شده اداري مناسب و تجهيز شده براي پذيرش دانشجویان، مشاوره، اتاق مدرسان، بخش اداري و….از مواری است که باید در الویت کار قرارداده شود.

در نهایت

به علت کمبود امکانات و خدمات آموزشی ممکن است بعضی از فرزندان این مملکت در مکانی درس بخوانند که شایسته فرزند ایران زمین نباشد. پس بیایید به این مهم بیشتر توجه کرده و بازسازی مدارس و دانشگاه ها را در سرلوحه برنامه های خود قرار دهیم.

بازدیدها: 30

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *