0

No products in the cart.

Return To Shop

بازسازی کف آشپزخانه

بازسازی کف آشپزخانه

آشپزخانه قلب تپنده منزل است. کمتر انسانی است که در طول روز وارد آشپزخانه منزل خود نشود. بوی مطبوع غذا که از آشپزخانه در گوشه و کناراتاقها و منزل می پیچد هر انسان گرسنه ای را از اتاق شخصی خود  به سمت قابلمه غذا و چک کردن نوع آن ترغیب می کند. هر قدر این مکان زیباتر و جذابتر باشد به همان میزان کانون صمیمی خانواده را گرمتر و روح و روان اهالی منزل را آرامتر و رضایت بخشتر می کند. بازسازی فضای آشپزخانه اگر به طور کامل انجام گیرد فضا را بسیار باز و جذاب خواهد نمود. بازسازی و تعمیر آشپزخانه یکی از گرانقیمت ترین و پر هزینه ترین بخشهای بازسازی هر خانه ای می باشد. اگر قصد بازسازی کف آشپزخانه منزل خود را دارید، حتماً این مطلب را بطور کامل مطالعه بفرمایید.

 بازسازی آشپزخانه

 جابجایی محل آشپزخانه، به معنی آن است که باید تأسیسات آب، فاضلاب، گاز و برق آن از محل قدیمی آشپزخانه به محل جدید آشپزخانه منتقل شوند. در واقع مهمترین مانع فنی برای جابجایی آشپزخانه، لوله های فاضلاب آشپزخانه هستند .پس لازم است ابتدا از بابت جابجایی آشپزخانه جوانب کار را بطور کامل بسنجیم. بعد طراحی نقشه کار شروع به تخریب بخشهای لازم نموده و تا جای ممکن از اضافه کاری و آسیب به بخشهای غیر ضروری اجتناب نماییم. کف آشپزخانه از بخشهایی است که نیاز به محکم کاری و استاندارد سازی ویژه دارد. بعد اتمام با کابینت و نور پردازی با جلوه جذاب دیگری ازمنزل مواجه خواهیم شد.

عایق بندی کف آشپزخانه

در بازسازی اولین نکته حائز اهمیت ایزولاسیون یا عایق بندی کف آشپزخانه است. کف آشپزخانه بعد از حمام از مکانهایی است که دائما در حال شستشو است. همین موضوع باعث می شود که ایزولاسیون کف بعد از گذشت چندین سال استهلاک پیدا کرده و فرسوده شود.  برای بازسازی ایزولاسیون می توان از قیر و گونی ، چسب بتن درمحل کفشور و یا از ایزوگام استفاده کرد. برای استاندارد سازی لازم است ایزولاسیون تا 40 سانت روی دیوار اجرا شود. محل کفشور هم از بخش هایی است که بر اثر ترک خوردگی لوله آن و یا دقیق نبودن آب بندی، باید خوب ایزولاسیون و بازسازی شود.

هم سطح سازی کف آشپزخانه با کف سایر نقاط خانه

کف آشپزخانه خانواده های ایرانی معمولا با استفاده از سرامیک به صورت کامل پوشیده می‌شود. درطراحی‌های گذشته کف آشپزخانه‌ها کمی بلندتر از کف سایر نقاط خانه اجرا می‌شد. خروجی فاضلاب هم در کف به منظور شستشوی آشپزخانه قرار داده می شد. اما امروزه کف آشپزخانه را هم‌سطح سایر نقاط خانه ساخته و خروجی فاضلاب را در آشپزخانه قرار نمی دهند. برای بازسازی کف آشپزخانه های قدیمی اگر صاحب منزل درخواست هم سطح سازی داشته باشد، لازم است ابتدا توسط یک متخصص بازبینی و بررسی شود و در صورت صلاحدید وی کفپوش تخریب و سپس شیب بندی سطح انجام  شود.

شیب بندی کف آشپزخانه

کف پوش آشپزخانه تاثیر بسیار زیادی در تناسب سازی کف سایر نواحی منزل دارد. قبل از اجرای کار انتخاب کف پوش متناسب با سایر المانهای منزل را قطعی نمایید. سپس کف را با ماسه و سیمان و مصالح دیگر کروم بندی نمایید. این کار بدان جهت است که هنگام شستشوی کف آشپزخانه، آب دریک قسمت جمع نشود و مستقیم به سمت کفشور هدایت شود. برای اینکه نتیجه کار بی عیب و نقص باشد شیب بندی را به استاد کار ماهر بسپارید. چرا که کروم بندی باید به نحوی تنظیم گردد تا در کاشی کاری ایجاد مشکل نکند.

لوله کشی و تاسیسات

یکی از راهکارها با کمترین حد تخریب، برای بازسازی آشپزخانه های قدیمی این است  که ، می‌توان مسیر لوله های آب و فاضلاب و گاز آشپزخانه را شناسایی و تنها این مسیرها را تخریب کرد. امروزه پکیج های دیواری در داخل کابینت جاسازی می شوند. اگر نظر کارفرما اجرای آشپرخانه های مدرن امروزی باشد لازم است قبل کاشی کاری لوله کشی  مرتبط را انجام داد. تا لوله کشی آشپزخانه بطور کامل بازسازی یا تعویض شود. همچنین  اگر در طرح جدید، جای سینک، ماشین ظرفشویی و لباسشویی تغییر کرده است باید لوله کشی تعویض شود. در مواری هم صاحب کار می خواهد لوله کشی یا سیم کشی روکار خود را حذف کند که در تمام این موارد لازم است قبل کاشی کاری جای کلید و پریزها و وسایل آشپزخانه کاملا مشخص شود. بعد از این مراحل است که سرامیک یا سنگ جدید بصورت یکدست بر روی کار به اجرا درمی آید.

تناسب کف آشپزخانه با کاشی بین کابینتی

کاشی بین کابینتی ، در زیبایی و جلب توجه آشپزخانه اهمیت بسزایی دارد. چیزی که حائز اهمیت است این است که بین کابینتی علاوه بر زیبایی باید به راحتی تمیز شده و در برابر رطوبت و گرما مقاومت مناسبی داشته باشد. در باز سازی کف آشپزخانه باید توجه داشته باشید که کف پوش آشپزخانه با بین کابینتی را از انواع سنگ، سرامیک و یا کاشی ، انتخاب درست و مناسبی داشته باشید. امروزه انواع بین کابینتی های استیل، پی وی سی و … در بازار موجود هستند که کاشی کار باید بتواند کف هم سنخ آن را در آشپزخانه اجرا نماید.

تعویض کاشی  و یا سرامیک کاری

امروزه در برخی از آپارتمانها برای کف پوش آشپزخانه از کاشی های بزرگ استفاده می کنند و آن را با کف کل ساختمان هماهنگ می کنند. هر چند هم سطح بودن کف آشپزخانه با کف سایر بخشها به زیبایی منزل می افزاید، اما یکسان بودن کاشی کل خانه بنابه  دلایلی زیاد توصیه نمی شود. از طرفی کاشی های بزرگ به مرور زمان در اثر انبساط و انقباظ محیط، احتمال دارد دچار بالا آمدگی یا شکستگی یا پرت کار ‌شوند. کاشی کف آشپزخانه را معمولا تا ابعاد 60*60 اجرا می کنند.سرامیک به رنگ سفید و رنگ های روشن، فضا را بزرگ تر نشان می دهد. کاشی های دیوار ابعاد گوناگونی دارند. می توان برای انتخاب کاشی از کاشی های درجه یک و مرغوب و در انتخاب رنگ کاشی، رنگی متضاد با کابینت و یا متشابه با دیگر المانهای آشپزخانه انتخاب نمود. کاشی کاری هنرمندانه روح و نفس تازه ای به منزل می دمد و محیط خانه را شیکتر نشان می دهد.

سخن آخر

بعضی از مواقع  نیز برای بازسازی آشپزخانه بدون تخریب کف و دیوار عمل می کنند. در چنین مواقعی لازم است تا تأسیسات زیر کار آشپزخانه دست نخورده باقی بماند. در این ساختمانها نمی‌توان به لوله های آب، فاضلاب، گاز و تهویه آشپزخانه که در زیر کف یا دیوارها عبور کرده اند دست زد. اما با چند ترفتد نوین می توان کف آشپزخانه را متحول نمود. برای یافتن شرکتی در زمینه بازسازی کف آشپزخانه با استودیو معماری فراز در ارتباط باشید.

بازدیدها: 286

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *