0

No products in the cart.

Return To Shop

دکوراسیون داخلی با سبک سنتی ایرانی

دکوراسیون داخلی با سبک سنتی ایرانی

برای دکوراسیون داخلی انواع سبک ها وجود دارد که برخی مدرن‌تر بوده و برخی دیگر با رویکرد سنتی و براساس عناصر و المان های معماری گذشته شکل گرفته اند.در این نوشته ، با دکوراسیون داخلی با سبک سنتی ایرانی آشنا خواهیم شد.

طراحی خانه های ایرانی در سال هایی نه چندان دور، بر حسب شیوه‌ی زندگی در آن زمان، با ویژگی های خاصی انجام می گرفت که سبب به وجود آمدن سبک سنتی ایرانی در معماری و دکوراسیون داخلی شد.

برای سبک سنتی پارامترهای طراحی بسیار گوناگون و متنوع است که در این جا بعضی از مهم ترین خصوصیات آن را را معرفی خواهیم کرد.

مبلمان و فرش در دکور سنتی

یکی از مهم ترین ویژگی های خانه سنتی ایرانی این است که در آن مبلمان به شکل مدرن امروزی به کار نمی رود و به جای آن از پشتی و مخده برای نشستن استفاده می شود. البته اگر بخواهید می توانید از تخت های چوبی هم به عنوان مبلمان دکور سنتی استفاده کنید که از قدیم مرسوم بوده است. برای پوشش روی تخت نیز، پارچه های نقش دار ترمه و دست دوز گزینه ی کاملا مناسبی است.

از سوی دیگر، همواره در خانه ایرانی شاهد استفاده از فرش های دست باف، قالی، قالیچه، گلیم، جاجیم و … بوده ایم که از الیاف طبیعی بافته می شوند و به فضای داخل خانه عمق و غنا می بخشند. علاوه بر این، فرش یا کرسی در این سبک معمولا به عنوان نقطه مرکزی اتاق در نظر گرفته می شود.

اکسسوری ها و لوازم مورد استفاده در دکوراسیون سنتی ایرانی

در سبک سنتی نیز یک سری اکسسوری های خاص بیشتر مشاهده می شود که جزء المان های این سبک محسوب می‌شوند. به طور کلی، در دکوراسیون سنتی ایرانی می توان لوازمی همچون ظروف سفالی، ظروف مسی، بشقاب های فیروزه ای، تابلو ابریشمی، شمعدانی عتیقه، فرش و قالی دستباف، سماور زغالی، پشتی قدیمی، کرسی چوبی، آبنمای مسی، تخت سنتی، روتختی چهل تکه، گلدان شمعدانی و … را ملاحظه کرد که محیطی انبوه از جزئیات و نقش و نگارهای زیبا را پدید می آورند.

 

نورپردازی خانه سنتی

در دکوراسیون امروزی نورپردازی از مهم ترین جنبه های طراحی فضا به شمار می رود. در گذشته نیز در خانه های سنتی ایرانی به نور محیط توجه زیادی می شده است و معمولا شاهد استفاده از در و پنجره های ارسی با شیشه های رنگی بوده ایم. این پنجره ها در اثر تابش نور آفتاب، رنگ های مختلف را بر روی سطح فرش و مبلمان پخش می کردند که جلوه ای حیرت انگیز را سبب می شد. بنابراین، نورگیر بودن از ملزومات خانه سنتی ایرانی است.

از این گذشته، برای روشن کردن خانه در شب نیز معمولا چراغ و فانوس یا لوسترهای سنتی به کار می رفته است.

رنگ در دکوراسیون ایرانی

در دکوراسیون سنتی ایرانی رنگ های گرم جایگاه خاصی دارند و به عنوان مثال رنگ قرمز لاکی همیشه از رنگ های رایج بوده است.

با این حال، رنگ های ملایم تر نظیر کرم، فیروزه ای و سرمه ای نیز در دکور سنتی فراوان استفاده می شود.

این رنگ های گرم و ملایم، در بافت پارچه های اسلیمی و مینیاتوری هم به ترکیب های بسیار زیبایی ختم می شوند که دکور خانه ایرانی را مزین و آراسته می نمایند.

کاشی کاری و آینه کاری خانه سنتی ایرانی

از هر چه بگذریم نباید یادمان برود که دکور خانه سنتی ایرانی با کاشی کاری ها و آینه کاری های زیبایش شناخته می‌‌شود. اگرچه امروزه دیگر کم تر شاهد حوض و آبنما در حیاط خانه هستیم ولی هم‌چنان می توان در فضای آشپزخانه و حمام از طرح های کاشی کاری و آینه کاری استفاده کرد و حال و هوای سنتی را احیا نمود.

بازدیدها: 48

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *