0

No products in the cart.

Return To Shop

نکته ای که هر معمار درباره دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی باید بداند

دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی

ایده پردازی طراحی و معماری سبک سوئدی از سبک اسکاندیناوی سرچشمه گرفته شده است. نورپردازی سفید و طبیعی دکوراسیون داخلی فضاها ، از ویژه گی‌های بارز سبک مذکور می‌باشد. در سبک سوئدی در کنار تم رنگی سفید، به کار بردن رنگ های شاداب باعث گرمی و جذابیت دکوراسیون می شود. با استودیو معماری فراز چرخی بر شناسایی دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی میزنیم.

تاریخچه دکوراسیون داخلی سبک سوئدی :

سوئد منطقه‌ای در شمال اروپا است که بسیار سردسیر است. این کشور دارای تابستان‌های کوتاه و گرم و زمستان‌های طولانی بسیار سرد است. شرایط اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی و سبک زندگی مردم روی طراحی دکوراسیون داخلی منزل تاثیر بسزایی دارد. از آنجایی که در این منطقه سردسیر، اهمیت استفاده از نور و روشنایی بیش از هر جای دیگر احساس می‌شود، نگرش مردم این منطقه درمعماری فضای داخلی موثر بوده و سبک مینیمال سوئدی را در عالم  دکوراتیو به ثبت رسانده است. در قرن نوزدهم کارل لارسون برای اینکه اثرات منفی زمستان‌های سرد طولانی و کمبود نورناشی از آن، که باعث افسردگی افراد می‌شود را کاهش دهد، اولین ستون‌های این سبک را پایه‌ریزی کرده است. طراحی سبک سوئدی، کشور مسطح و زیبای سوئد را به موزه ای‌ از خانه‌های دوست دار محیط زیست مبدل کرده است.[A1]

رنگهای سبک سوئدی

رنگهای روشن، ساده، سفید و آبی ، یک جمعبندی کلی ازسبک سوئدی است. ازآنجایی که در  سوئد فصل زمستان طولانی و روزها کوتاه است، برای غلبه بر دلگیری غروب های زود هنگام و کمبود نور طبیعی، این سبک در معماری خانه های مردم وارد شده است. وجود چیزهای کمرنگ، روشن، پر زرق و برق و مجلل در دکوراسیون منازل با طراحی سوئدی معروف است. تمام قسمتهای منزل از دیوارها و کف زمین گرفته تا لوازم و اثاث منزل،کمرنگ هستند و نور طبیعی را منعکس می‌کنند. فضاهای داخلی هم، بشاش، آرام، گرم و صمیمی هستند.

مبلمان سبک سوئدی

در مبلمان سبک سوئدی خطوط صاف با منحنی‌های ملایم استفاده می‌شوند. استفاده از چوب‌های رنگ روشن، مبلمان راحتی ، لوستر و گلدان‌های آویزان از سقف بسیار رایج است. مبلمان نشیمن معمولا کامل نیستند و یک یا دو مبل راحتی با طراحی کاملاً ساده با نیمکت یا صندلی‌های ظریف با فرمی مجزا را میتوان در این سبکها مشاهده کرد. اغلب مبلمان‌های راحتی به سبک سوئدی پایه‌های چوبی و ظریف دارند.

کفپوش سبک سوئدی

درسبک سوئدی ازکفپوشهای با چوب‌های رنگ روشن ساخته می‌شود. توس، کاج سفید، راش و توسن از جمله موارد پر استفاده در ساخت کفپوش های سوئدی هستند. کفپوش ها در دکوراسیون سبک سوئدی معمولاً روشن و صیقلی هستند و طرح های ساده ای دارند. از طرح راه راه با کنتراست اندک یا فرم های  هندسی در کفپوش های این سبک دکوراسیون استفاده می شود. فرش ها هم طرح های ساده راه راه یا گل دار دارند.

دکوراسیون داخلی سبک سوئدی

هر چند طرح های منحنی و پر پیچ و خم زاویه دار در دکوراسیون سبک سوئدی دیده می شود ولی در این دکوراسیون،  قاب عکس جایگاه ویژه‌ای دارد. قاب های چوبی و پایه های منحنی میز و صندلی، جزء مهمی از مبلمان سبک سوئدی هستند. قاب‌ها در این نوع دکوراسیون دارای چهارچوبی ظریف و عمدتاً تیره رنگ هستند که پیرامون یک زمینه سفید قرار می‌گیرند. لوسترهای کریستالی یا چلچراغ های فلزی و چراغ‌های دیواری با  آینه‌ها نیز،  به‌عنوان یک عنصر منعکس‌کننده  نور، نقشی مؤثری  در افزایش نور طبیعی دکوراسیون سبک سوئدی دارند.

مشخصات سبک سوئدی:

  • دیوارها، کفپوش، اکسسوری ها و مبلمان سبک سوئدی با رنگ های روشن مثل سفید، کرم، زردکمرنگ ، صورتی پودری، سبزملایم و پاستیلی، خاکستری روشن (رو به سفید) پوشانده شده اند و از اجزای طلایی یا قرمز برای جان دادن بیشتر فضا استفاده شده است.
  • رنگ پر کاربرد بعدی پس از سفید در سبک سوئدی، رنگ آبی است. این رنگ ملایم، نشان دهنده تازگی، صافی و پاکی هوای منطقه اسکاندیناوی است. وبعد رنگ قرمز که بیشتر در کاغذ دیواری ها، پارچه مبلمان یا روتختی و طرح پرده ها به کار می رود.
  • بافت ها و پارچه های طرح دار پشمی، نخی یا کتانی در این سبک دکوراسیون به کار می روند. در سبک سوئدی از طرحهای گل من گلی، خالخالی، راه راه یا چهارخانه بر روی زمینه ساده و سفید زیاد استفاده می شود.
  • پنجره های شیشه ای، سقف بلند، طاقچه های دیواری، کفپوش های چوبی و موزاییک های سنتی سوئدی هم در این سبک دکوراسیون جا دارند.

مزایای استفاده از دکوراسیون داخلی سبک سوئدی

رنگ‌های تیره فضای منزل را کوچکتر نشان میدهند، برای همین این رنگها در دکوراسیون داخلی سوئدی هیچ جایگاهی ندارند. این فضاها در سردترین و طولانی‌ترین زمستان‌ها، همچنان گرم و دلنشین هستند و به فرد حس آرامش و شادابی القا میکنند.

 دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی به جزئیات ساده توجه ویژه‌ای دارد. به عنوان مثال فرش‌های مدرن و مینیمال از انتخاب‌های اصلی این سبک هستند. انتخاب متریالها باید به شکلی باشد که با فضا مطابقت داشته باشد و در عین حال نباید از طرح‌های شلوغ استفاده کرد.

رنگهای شاد باعث شده همه چیزدر این سبک زیبا، تمیز و درخشان به نظر برسد. افراد از هماهنگی رنگ‌های ملایم آرامش می‌گیرند و برای ساعت‌ها بدون دغدغه می‌توانند در فضاهای کوچک وقت بگذرانند، بدون اینکه احساس خستگی داشته باشند.

رنگ‌های کمرنگ و استفاده از عناصر پر زرق و برق، جلوه ویژه‌ای به نشیمن و سایر فضاهای اصلی ساختمان می‌بخشد. رنگ لوازم خانه در این سبک به نحوی انتخاب می‌شود که بازتاب دهنده نور خورشید باشد و حداکثر استفاده از نور طبیعی در فضا بشود.

 استفاده از گل و گیاه در طراحی دکوراسیون ساختمان‌های سوئدی بسیار محبوب است و موجب می شود محیط زندگی همانند یک محیط طبیعی به نظر برسد و به فضا انرژی و شادابی ببخشد. گاهی گلدان‌های گل، خوشه‌های گندم و گیاهان سبز در اتاق پذیرایی، فضای خواب و گوشه و کنار این ساختمان‌ها دیده می‌شود که باعث میشود ارزش زیبایی خانه افزایش یابد.

 از طرفی چوب در سوئد مقرون به صرفه و فراوان است، از آن به طور گسترده ای در ساخت و سازو دکوراسیون داخلی استفاده می شود. اگرچه نمای بیرونی در سبک سوئدی کم رنگ است، اما باز همچنان جذاب و گرم است.

کلام پایانی

با توجه به نوشته های بالا، استودیو معماری فراز با کادری مجرب، تعادل رنگی در فضای منزل شما ایجاد کرده و با اجرای سبک سوئدی،  فضایی گرم و صمیمی و سرشار از نور و انرژی را به خانه‌های شما به ارمغان خواهند آورد.

بازدیدها: 26

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *