0

No products in the cart.

Return To Shop

رنگ های مناسب برای دکوراسیون مطب

رنگ های مناسب برای دکوراسیون مطب

رنگ از اولین فاکتورهایی است که در مواجهه با فضا بر ما اثر می گذارد. حتی در این زمینه مطالعاتی نیز انجام شده که نشان می دهد رنگ ها می توانند بر احساسات و حس و حال ما تأثیر بگذارند. از این رو، انتخاب رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی بسیار مهم است و تأثیر بسزایی بر روحیه و خلق و خوی ما خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم رنگ های مناسب برای دکوراسیون مطب و مراکز درمانی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

چه رنگ هایی برای مطب مناسب است؟

برای اینکه بتوان از رنگ ها به‌طور مناسب در دکوراسیون داخلی مطب استفاده کرد، باید کمی با روان‌شناسی رنگ آشنایی داشت. به طور کلی، فضاهای درمانی ممکن است با انواع تنش ها همراه باشند و به همین دلیل باید برای چنین محیطی از رنگ های آرامش‌بخش استفاده شود. با این حال، شما با دانستن خصوصیات هر رنگ می توانید به بهترین شکل آن را در دکور کلینیک به کار ببرید. در ادامه به طور خلاصه ویژگی های برخی از رنگ های مناسب برای استفاده در مطب آورده شده است.

آبی

آبی رنگی تسکین دهنده است که فشار خون را پایین آورده و احساس ریلکس بودن را در فرد افزایش می‌دهد. مایه های تیره آبی نیز احساس وفاداری و اطمینان را منتقل می کنند. از این رو، آبی از رنگ‌های کاملا مناسب برای استفاده در مراکز درمانی است.

سبز

رنگ سبز کیفیتی باطراوت و التیام بخش دارد که در ذهن انسان آرامش طبیعت را زنده می کند. این رنگ نیز می تواند استرس را در افراد کاهش دهد و به همین دلیل در کلینیک های درمانی بسیار مورد استفاده می باشد.

خاکستری

رنگ خاکستری نیز حالتی آرام و خنثی را ایجاد کرده و احساس قدرت را نمایندگی می کند. از این رو، خاکستری به عنوان زمینه برای رنگ های روشن تر مناسب است.

بنفش

رنگ بنفش کیفیتی اسرارآمیز و معنوی دارد که مایه های تیره‌‌تر آن حسی پرشور و خلاق را ایجاد می‌کند و مایه های روشن‌تر، مثل رنگ یاسی، آرامش دهنده و روحیه بخش است.

قهوه ای

قهوه ای رنگی سالم و بی خطر در نظر گرفته می شود که معمولا به عنوان رنگ مکمل در بخش های چوبی و میز و مبلمان مطب مورد استفاده می باشد. افزون بر این، برای رنگ دیوار اتاق معاینه نیز می‌توان از مایه های روشن قهوه ای استفاده کرد که حالتی خنثی دارد.

زرد

زرد از رنگ های گرم است که انرژی و شادمانی را نمایندگی می کند و به همین خاطر برای به کار بردن در مطب ها مناسب محسوب می شود. با این وجود، در به کار بردن رنگ زرد باید مراعات کرد چون استفاده بیش از حد از آن ممکن است استرس‌زا و تنش‌آفرین باشد.

قرمز

رنگ قرمز محرک و انرژی بخش است، ولی کاربرد عمومی آن در مطب ها توصیه نمی شود و فقط برای برخی بیماران، مثل بیماران خردسودگی، که به محرک ذهنی نیاز دارند مناسب محسوب می شود.

چند نکته برای انتخاب رنگ مناسب در مطب

  • رنگ در مرکز درمانی تنها محدود به دیوارها نیست و از لوازم تا لباس پرسنل را می تواند شامل شود.
  • نوع رنگ را با توجه به کاربرد درمانی مطب انتخاب کنید.
  • برای مطب یک تم رنگی در نظر بگیرید.
  • از رنگ های بسیار روشن و با کنتراست شدید در محیط های روان درمانی استفاده نکنید.
  • برای مطب های پزشکی کودک از رنگ های آرامش بخش، جذاب و شاد استفاده کنید.
  • برای اتاق بیمار رنگ‌های التیام‌بخش مانند آبی و سبز مناسب‌تر است.
  • در انتخاب رنگ به نظر و بازخورد بیماران هم دقت داشته باشید.

 

بازدیدها: 41

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *