0

No products in the cart.

Return To Shop

انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی

آشنایی با انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی

طراحی فضای داخلی یک کار هنرمندانه و تخصصی است که نیازمند مهارت و آشنایی با سبکهای مختلف بصری است. هر کس با توجه به شکل و ظاهر مورد نظر خود، یکی از سبک های دکوراسیون داخلی را برای فضای منزل یا فضای کسب و کار انتخاب می‌کند.

محیط داخل خانه اگر از سبک خاصی پیروی کند، عناصر مختلف آن به خوبی با هم ترکیب شده و چیدمانِ نهاییِ سبک مدنظر به منصه ظهور می‌رسد. ارتباط و هماهنگی اجزاء دکور داخلی، در قالب‌های سبکی مختلف، قابل طراحی و اجراست.

طرح داخلی نهایی، محیط را برای زیستن جذاب و دلپذیر خواهد کرد. طراحی دکوراسیون منزل، معرفِ سلیقه و انتخابِ افراد ساکن در خانه است. فضایی که با در نظر گرفتنِ المان‌ های سبکی ویژه طراحی شده باشد، هم تاثیری شگرف بر کیفیتِ زندگی افراد دارد و هم پذیرایِ شایسته‌ای برای مهمانان منزل خواهد بود. با این تفاسیر، هر چه از اهمیت دکوراسیون داخلی صحبت شود کم است و تاثیراتِ دکور منزل بر روش زندگی بی‌اندازه گسترده است.

هر سبک‌ طراحی داخلی، انواع پالت های رنگی و متریال‌های کاربردی و خطوط و اشکالِ هندسی را به کار می‌گیرد تا اثرگذاری ویژه‌ی خود را خلق کند. در ادامه‌ی این مطلب، سبک های شاخص در دکوراسیون داخلی، خدمت شما عزیزان معرفی خواهد شد.

سبک ساحلی در دکوراسیون

سبکِ ساحلیِ طراحی داخلی، مناسبِ علاقه مندانِ دریا و ساحل های آبی است. با به‌کار‌بردنِ این سبک از طراحی، همیشه احساس خواهید کرد که دریا در نزدیکی شماست. این سبک از قدمت زیادی برخوردار است و آرامش ویژه ای به فضای خانه می بخشد. از المان‌هایِ مهم برای ایجاد فضای ساحلی، استفاده از پالت رنگی دریایی است. همان طور که نام این سبک اشاره دارد، طبیعتا در طراحی فضای ساحلی، رنگ های خنک و آبی‌فام بیشتر به کار می رود. البته دلیلی برای غلیظ کردن دکور با این رنگ وجود ندارد و می توان فقط از خطوط یا اجزایِ دکوریِ آبی رنگ که قابل تعویض هستند، مثلا کوسن‌ها یا قالیچه های آبی، در طراحی استفاده کرد تا حس و حالِ دریا زنده شود. پنجره‌ها نیز نقش مهمی در خانه‌هایِ سبک ساحلی دارند. چشم انداز آسمان آبی در پس زمینه، قطعاً می‌تواند جلوه‌ی طرحِ ساحلی را دو چندان کند. اشکالِ چهارگوش و مثلثی‌شکل و همچنین رنگ سفید نیز در خانه‌های این سبک به کرات به کار می رود و یادآور فضای داخلی کشتی است. بافت هایِ سرد و گرمِ چوبی، تکمیل کننده‌ی المان های یک خانه به سبک ساحلی است.

سبک ساحلی در دکوراسیون

سبک روستیک در دکوراسیون

این سبک برگرفته از عناصرِ زندگیِ روستایی و طبیعی است. با به‌کار‌گیریِ المان های سبکی روستیک، فضایی صمیمی، دنج و راحت را در خانه‌ی خود ایجاد خواهید کرد. البته نیازی نیست که خانه‌ی فعلی‌تان را زیر و رو کنید تا شبیه به یک کلبه‌ی چوبی شود، بلکه می‌توانید عناصر قابل تغییر این سبک را وارد محیط زندگی خود کنید تا انسجام یک محیط روستیک ایجاد شود.

در سبک روستیک طبیعی است که متریال چوب اصلی‌ترین گزینه باشد؛ استفاده از کف‌‌پوش‌ و میز و صندلیِ چوبی، می تواند صمیمت یک کلبه‌ ی روستایی را فراهم کند. معمولاً در خانه روستیک، فضایی برای شومینه نیز تعبیه می‌شود. اگر امکانش باشد، می توانید در سقف تیرچه‌هایِ چوبی به کار ببرید تا فضا طبیعی‌تر جلوه کند. در خانه‌ای به سبک روستیک، معمولا از تم‌هایِ رنگیِ سفید، شنی، قهوه ای و سبز کاجی استفاده خواهد شد.

سبک روستیک در دکوراسیون

سبک روستیک در دکوراسیون

سبک فرانسوی در دکوراسیون

در فرانسه و به ویژه شهر پاریس، همیشه مد و دکور بخش مهمی از زندگی بوده است. در سبکِ فرانسوی، استفاده از اشیاء آنتیک، نقوش برجسته، آینه‌های قدی، کتابخانه، چلچراغ و شمعدانی بسیار رایج است. تمِ رنگی در سبک فرانسوی معمولاً ملایم است تا بیشتر اشکال و الگوها به چشم بیایند. در خانه‌هایِ شیکِ پاریسی، تزئیناتی مثل دسته گلِ‌ طبیعی یا طرح‌های کریستالی و صندلی‌هایی به سبکِ دورانِ هنری چهارده تا شانزده دیده می‌شوند و فریبندگی خاصی ایجاد می‌کنند.

سبک ترانزیشنال در دکوراسیون

سبک ترانزیشنال یا انتقالی، سبکی بینابینی است و ترکیبی از عناصر سنتی و معاصر را در خود دارد. در این سبک از رنگهای خنثی، مثلاً سفید و خاکستری و شنی، استفاده می‌شود تا خطوطِ صافِ اثاثیه بیشتر به چشم بیایند. به دلیل ترکیبی بودن، در این سبک انواع متریال‌هایِ چوبی، شیشه‌ای، فلزی و پارچه‌ای دیده می‌شود. همچنین، تمرکز در سبک انتقالی بر چند نقطه‌ی خاص قرار می‌گیرد و از شلوغ کردنِ بیش از اندازه‌ی فضا با جزئیاتِ زیاد اجتناب می‌شود.

سبک ترانزیشنال در دکوراسیون

سبک مینیمال در دکوراسیون

سبک مینیمال عناصر حاشیه‌ای را به حداقل می‌رساند تا جان‌مایه فضا بیشتر دیده شود. در محیط این سبک احساسِ آزادی و راحتی خواهید داشت. مبلمان در این سبک معمولاً به صورت صاف و تخت و طرحِ خطوط کاملا مشخص است. برای رسیدن به توازنِ بصری، در این سبک تمرکز بر یک نقطه‌ قرار داده می‌شود و فضاهایِ بسیاری خالی می ماند. البته در فضاهای خالی، برای ایجاد تاکید، از برخی عناصرِ دکوریِ تک استفاده خواهد شد. در پالتِ رنگیِ مینیمال، یک یا حداکثر سه مایه‌ی رنگیِ اصلی، به کار می‌‌رود.

سبک مینیمال در دکوراسیون

سبک مدرن در دکوراسیون

معمولا به سبک‌های معاصر و جدید، سبک مدرن طراحی داخلی گفته می‌شود، اما به طور خاص، این سبک در میانه‌ی قرن بیستم و در دهه‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰ مطرح شده است. در سبک مدرن، رنگ‌های خنثی بیشتر دیده می شود و از میزانِ جزئیاتِ سبک کلاسیک کاسته شده است. در سبک مدرن، تزئینات پر زرق و برق کمتر دیده می‌شود و تمرکزِ بصری بیشتر بر خطوطِ صافِ عمودی و افقی است و سعی می‌شود از متریال‌هایِ طبیعیِ چوبی، فلزی، سنگی و چرمی استفاده شود. با این حال، به دلیل استفاده از عناصر فلزی و شیشه‌ای، این سبک از نوعی زیبایی‌شناسیِ صنعتی برخوردار است.

سبک مدرن در دکوراسیون

سبک کلاسیک در دکوراسیون

سبک کلاسیک یادآور طراحی‌های دوران کلاسیک است. در این سبک، حکاکی‌ها و کنده‌کاری‌هایی به تبعیت از معماری یونان و روم باستان دیده می‌شود. از‌این‌‌رو، به تقارن و ترازمندی در سبک کلاسیک توجه‌ای ویژه‌ای می‌شود. تزئیناتی همچون ستون، کتیبه‌‌، قرنیز و حتا مجسمه در این سبک نمایان است؛ لذا خانه‌‌ای با طراحی کلاسیک، معمولاً حالتی لوکس و اشرافی به خود می‌گیرد.

دکوراسیون کلاسیک

 

 

 

 

بازدیدها: 56

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *