0

No products in the cart.

Return To Shop

برای بازسازی چه مجوزهایی لازم داریم؟

اگر قصد بازسازی دارید، ابتدا مشخص کنید که آیا پروژه مورد نظرشما شامل تعمییرات جزئی است یا اساسی. تغییرات اساسی نیاز به پروانه بازسازی دارند در حالی که تعمییرات جزئی نیاز به اخذ مجوز نداشته و باید محدودیتها و چهارچوبی در اجرای هریک، رعایت شود.  با مطالعه این مقاله بدون اتلاف وقت می توانید، تمام مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز بازسازی منزل، ساختمان، ویلا، فروشگاه، دفتر کار یا هر فضای مشابه دیگر را تهیه و مجوز یا پروانه بازسازی را ثبت نمایید.

تعمییرات اساسی یا غیراساسی

اول از همه توجه داشته باشید که هدف از نوسازی ساختمان، تبدیل کردن یک بنای فرسوده به بنایی نو و زیباست درحالی ‌که، هدف از بازسازی ساختمان، افزایش پایداری آن است. همانگونه که می دانید تعمییرات اساسی  مقوله جدا دارد. تعمییرات غیر اساسی نیز شامل تغییراتی می شود که یا حجم پروژه‌ها بسیار بزرگ است یا مناطقی هستند که شهرداری روی کاربری آنها حساس است. بغیر از این موارد تعمییرات دیگر جزئی تلقی شده و نیازی به پروانه بازسازی ندارند.

 

منظور از تعمیرات اساسی  چیست.( نیاز به صدور مجوز)

  • در مواردی که سازه‌ی ساختمان مثل تیرها، ستون‌ها، بادبندها، سقف، دیوارهای باربر یا راه‌پله‌ها جابجا شود پروانه بازسازی نیاز است.
  • اگر قسمتی از خانه به جای جدیدی منتقل شود یا دیوار جداکننده‌ای در ساختمان حذف، اضافه یا جابجا شود، نقشه ساختمان بهم می ریزد. تعمیراتی که با ضوابط و استانداردهای معماری مغایرت داشته باشد و باعث نقض قوانین شهرداری‌ها بشود، مجوز بازسازی لازم دارد.

 

منظور از تعمیرات جزئی  چیست.(  بدون نیاز به صدور مجوز)

تعمیر شیروانی یا تعویض ایزوگام پشت‌بام، احداث یا تخلیه چاه فاضلاب، احداث سرویس بهداشتی تا ۳ مترمربع، بازسازی نمای ساختمان بدون ایجاد تغییر در نقشه ، اجرای موتورخانه بدون حذف پارکینگ، محوطه‌سازی بدون ایجاد فضای اضافی در زیربنای حیاط، تخریب و بازسازی دیوار حیاط مجاور خیابان درصورتی ‌که ملک اصلاحی نداشته باشد.

 

مجوزهای لازم برای بازسازی اساسی و غیراساسی

  1. اصل و کپی سند مالکیت
  2. اصل و کپی بنچاق برای املاک تفکیک‌شده.
  3. اصل و کپی سند سرقفلی (در صورت سرقفلی بودن ملک).
  4.  مجوز از سازمان میراث فرهنگی اگربافت فرسوده باشد.
  5.  اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک
  6.  اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل قانونی
  7.  اصل وکالت‌نامه رسمی
  8. صورت‌جلسه نقشه تفکیکی(فقط برای تعمیرات اساسی)
  9.  فیش تسویه‌حساب عوارض سالیانه
  10.  فیش عوارض کسب سال جاری برای پروژه‌های تجاری و اداری.

 

مجوز لازم جهت ساخت طبقه بر روی طبقات دیگر( اضافه اشکوب )

گاهی اوقات مالک یا سازنده به دلایل گوناگونی تصمیم می گیرد تعداد طبقات ساختمان را افزایش داده و توسعه بنا دهد. برای چنین تغییراتی لازم است درخواست مجوز اضافه اشکوب نمایند. به این شکل که یک پروانه ساخت معین از شهرداری محل مسکونی خود دریافت نماید.

 

مراحل اخذ مجوز بازسازی برای تعمیرات اساسی

اولین مرحله اخذ مجوز بازسازی مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر است. اما برای تشکیل پرونده برای زمینهای بایر (زمینهای خالی از ساختمان) مراجعه حضوری به شهرداری الزامی است. درخواست مجوز بازسازی توسط مالک و صدور دستور بازدید کارشناس از محل پروژه دومین مرحله از این پروسه است.سپس دستور بازدید ثبت میشود و در مرحله نوبت دهی قرار می گیرد. بعد از بازدید کارشناس شهرسازی از محل پروژه به مسئول مربوطه در معاونت شهرداری گزارش داده می شود. بعد از بررسی گزارش ، مدارک و فیش عوارض پیش‌نویس پروانه تهیه و دستور صدور پروانه صادرمی شود. با تأیید پیش‌نویس توسط رئیس، مجوز بازسازی را می توانید دریافت کنید.

 

مراحل اخذ مجوز بازسازی برای تعمیرات غیراساسی

مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک شهر یا معاونت شهرسازی محله و تکمیل فرم درخواست تعمیرات غیراساسی ، ثبت درخواست توسط مالک، تکمیل فرم تعهد تعمیرات غیراساسی توسط مالک، مراجعه کارشناس شهرسازی برای ترسیم کروکی و ارائه گزارش کارشناسی به رئیس شهرسازی. تأیید درخواست توسط رئیس شهرسازی ناحیه و در نهایت صدور مجوز تعمیرات غیراساسی.

 

مدت زمان طی مراحل اخذ مجوز بازسازی چقدر است.

مدت زمان طی مراحل اخذ مجوز و تعمیرات غیر اساسی، بطور معمول بین ۱ تا ۴ روز کاری می باشد. اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، برای تعمیرات اساسی این مدت بین 4 تا ۷ روز کاری زمانبر است. ناگفته نماند  پروانه تخریب و نوسازی ساختمان دارای مدت اعتبار خاص است.

 

سخن آخر:
در این مقاله در رابطه با مدارک مورد نیاز برای مجوز تعمیرات اساسی یا غیر اساسی، مراحل هر یک و مدت زمان صدورمجوزها صحبت کردیم. در نهایت این شمایید که با اطلاع از مجوزهای بازسازی مورد نیاز و مراحل اخذ آن، میتوانید این مراحل را در شهرداریها پیگیر باشید تا به تسریع روند اخذ مجوز مورد نظر سرعت بیشتری ببخشید. استودیو معماری فراز با سابقه فعالیت طولانی مدتی که دارد، میتواند اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار دهد. با ما باشید.

 

 

بازدیدها: 26

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *