0

No products in the cart.

Return To Shop

بهترین گیاهان آپارتمانی

بهترین گیاهان آپارتمانی

زندگی آپارتمانی امروزی بدون حیاط و سرسبزی زندگی خشن و بی روحی است. بودن گیاهان آپارتمانی حس نزدیکی به طبیعت و آرامش خاطر افرادی خانواده را احیا می کند. تماشای این گیاهان، زندگی پر مشغله شهری را کم رنگتر کرده و باعث تصفیه هوای منزل و زیبایی دکوراسیون داخلی می شود. اگر از گیاهان آپارتمانی هوشمندانه استفاده شود، تاثیرات مثبت زیادی در محیط منزل خواهد داشت. ما در این مقاله سه گیاه آپارتمانی نخل شامادورا، استرلیتزیا و نخل یوکا را به عنوان بهترین گیاهان آپارتمانی، مورد بررسی قرار می دهیم.

نخل شامادورا

گیاه نخل شامادورا چه نوع گیاهی است ؟

بسیاری ازمنابع شامادورا یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی و جز گیاهان تصفیه کننده و سم زدای هوای خانه معرفی کرده اند. گیاه شامادورا از خوانواده ی کاکتوس‌ها است اما چون شبیه به درخت نخل است ، به آن نخل شامادورا گفته می شود . اصلیت این گیاه به آمریکای مرکزی نسبت داده شده است. شامادورا گیاهی است که سایه را دوست داشته و نیاز به نور کمی دارد. پس می توان آن را از گیاهان آپارتمانی فوق العاده برشمرد. این گیاه دارای برگ های نازک و کشیده  پنجه ای سبز تیره بوده و از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به درخت خرما می باشد. البته شامادورا دارای گونه های زیادی است که گلهای آن به شکل پیازچه هایی زرد رنگ کوچک است که بر روی دمگلهای باریک قرار می گیرند.

خواص گیاه نخل شامادورا(نخل بهشتی)

·         خاصیت تصفیه کننده هوا

ویژگی بسیار جالب  نخل شامادورا که باعث محبوبیت بیشتر این گیاه شده، علاوه بر ظاهر زیبا خاصیت تصفیه کنندگی آن است که هوا را تصفیه و ریه ها را پاکسازی می‌کند. این گونه گیاهی هوای اطراف را مطبوع می‌کند. این حالت در زمان آبیاری و پاشیدن آب بر روی برگ های آن خیلی محسوس‌تر به نظر می رسد.

·         آبیاری و کوددهی

شامادورا گیاهی است که زیاد در برابرفراموش کاری حساسیت نشان نمی دهد ولی اگر خاک گلدان همیشه خیس بماند ریشه‌های گیاه دچار پوسیدگی می‌شود. برای نگهداری این گیاه اگرچند سانتی‌متر بالایی خاک، خشک است، یعنی زمان آبیاری گیاه‌تان فرارسیده است. شامادورا تنها در حد فاصل بهار تا تابستان که فصل رشد آن است به کود نیاز دارد. اما در زمستان فعالیت زیادی ندارد و به خواب زمستانی فرو می‌رود. در طول این مدت بهتر است گیاه را به مکانی خنک و روشن تر منتقل کنید.

·         شامادورا با ویژگی های ظاهری خود سخن می گوید

برای نگهداری این گیاه نیازی به نور شدید آفتاب نیست. پنجره‌ای غربی یا شرقی منزل خود که تنها آفتاب عصر یا صبح به آن برسد، برای این نخل بهشتی کفایت می کند. ویژگی های ظاهری نخل شامادورا محل نگدهداری آن را مشخص می کند . به این صورت که زمانی که دیدید که شاخه‌های گیاه بیش‌ازحد بزرگ شده و موج‌های کوچکی دارد، نشانه آن است که محل قرار گیری گیاه تاریک است. اگر دیدید که بر روی برگهای نخل آثار سوختگی وجود دارد نشان دهنده آن است که آن مقدار نوربرای این گزاه اضافی است و باید محل نگهداری آن را عوض نمود.

گل استرلیتزیا (پرنده‌ی‌ بهشتی)

گل استرلیتزیا چگونه گیاهی است؟

گل استرلیتزیا گونه ای از گیاهان علفی همیشه سبز آفریقای جنوبی است. این گل با نامهای پرنده‌ی‌ بهشتی، گل زبان پرنده و گل درنا شناخته شده است. این گل  دارای برگهای نسبتا روشن، چرمی و تخم مرغ شکل  با رگه‌های ارغوانی و قایق مانند است که در هنگام باز شدن گلها به صورت افقی شکوفه می دهد. بعضی ازگل فروشی ها از این گل‌های خاص پرنده مانند در تزئین دسته گل، تاج گل و یا انواع سبد گل استفاده می کنند. استرلیتزیا عطری گرم و تازه دارد که یادآور مناطق ساحلی و گرمسیری است.

خواص گیاه استرلیتزیا

·         آبیاری و کوددهی:

این گل آپارتمانی که یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی به شمار میرود در هوای معتدل رشد مطلوبی دارد وهفته ای دو بار آبیاری نیاز دارد. استراحت این گیاه از اواسط تیرماه تا اواخر مردادماه است که در این دوران  باید آبیاری را بکلی قطع کرد و یا به ندرت انجام داد. گل استرلیتزیا در اوایل تابستان به کود زیادی نیاز دارد. در سال اول گیاه ضعیف است. ولی در سال دوم و یا سوم میتوان آن را به محل اصلی انتقال داد. این گیاه در در سالهای اولیه گل ندارد اما در سال ششم یا هفتم گل می دهد .

  • نماد هنرهای تجسمی:

استرلیتزیا به عنوان یک سرچشمه الهام و نمادی مهم در هنرهای تجسمی شناخته می‌شود. این گل زیبا، تداعی‌گر لذت، هیجان، شگفتی، بهشت و نشانی برای وفاداری، معصومیت، عشق و ابراز علاقه است. از آنجایی که این گل زیبا در هاوایی، در طبیعت بکر رشد می‌کند ، بخشی از نماد فرهنگی آن ناحیه است. نام این گل در آن منطقه نمادی برای عظمت و شکوه است. از طرفی پرنده بهشتی سمبلی برای داشتن آینده روشن و درخشان نیز هست.

·         نوردهی

پرنده بهشتی به نور متوسط تا زیادی نیاز دارد و در صورت دریافت نور کم متمایل به سایه، ممکن است گلدهی نداشته باشد. نور کم باعث فتوسنتز ناقص گیاه شده و و رشد گیاه را به تعویق می اندازد. از طرفی گیاهی نیست که مستقیما در معرض تابش نور مستقیم آفتاب مقاوم باشد ولی نور مستقیم فصل زمستان آسیبی به این گل وارد نمی کند.

گیاه آپارتمانی یوکا از خانواده سوسنیان  با اصالت گیاهان مناطق جنوب غربی قاره آمریکا می‌باشد. نام های دیگر این گیاه، تنه درختی، یوکا درختی، یوکا تنه دار، یوکای پا فیلی و یوکا خنجری و … است.  گیاه یوکا دارای برگ های کشیده و نوک تیز خنجر مانند است که در اطراف تنه چوبی آن به صورت ایستاده قرار گرفته اند. یوکا فرم جذاب و زیبایی داشته و رشد بسیار کندی دارد، اما سال های سال همچنان سبز باقی می ماند. ولی با گذشت زمان و طی چند سال تبدیل به یک گیاه بزرگ می‌شود که تمام فضای اتاق را پر می‌کند. یکی از مزایای بزرگ آن تحمل بالای خشکی است و تنها در صورت آبیاری زیاد آسیب می بیند.

خواص گیاه نخل یوکا

·         نوردهی

گلدان یوکا در محیط های پر نور اما غیر مستقیم بهترین رشد را دارد. یوکا حاوی ماده خطرناک و سمی ساپونین است که اگر خورده شود، اثرات منفی بر بدن کودکان خردسال یا حیوانات خانگی می‌گذارد.  علت زرد شدن برگ‌های یوکا به دلیل نور نامناسب ،رطوبت  ویا آفت می تواند باشد.

·         آبیاری و کود دهی

نخل یوکا حتما باید بطور منظم آبیاری شود ، در غیر این صورت پژمرده خواهد شد. برای رشد بهتر در فصول رشد ، هر ۲ هفته یکبار از کودهای مایع استفاده کنید.

·         ویژه گی های یوکا

  1. خاصیت تصویه کنندگی دارد و سموم هوا را پاکسازی می کند.
  2. گل و میوه گیاه یوکا مقوی و دارای کربوهیدرات است.
  3. ریشه گیاه یوکا دارای خواص ضد التهابی است و به بهبود خراشهای جزئی کمک می کند.
  4. این گیاه حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین های B ،C، آهن و کلسیم است.
  5. از این گیاه در درمان آرتروز، کولیت، فشار خون و سردردهای میگرنی استفاده می شود.
  6. این گیاه به دلیل داشتن مقدار بالای ویتامین C و آنتی اکسیدان سیستم ایمنی بدن را بالا می برد.
  7. یوکا از جهش های سلولی و آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند.
  8. در ساخت شامپو و صابون از این گیاه استفاده می شود.

بازدیدها: 26

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *