0

No products in the cart.

Return To Shop

تاثیر نورپردازی در دکوراسیون

نورپردازی از اساسی ترین عناصر در طراحیِ فضاهای داخلی است و تأثیر آن بر حال و هوایِ خانه کتمان‌ناشدنی است. نورپردازیِ مناسب می تواند یک فضایِ معمولی را بسیار زیباتر از آن چیزی که هست نشان دهد، و در عوض، نبود نورِ کافی ممکن است هر طرح باشکوهی را از چشم بیاندازد. در واقع، ادراک بصریِ ما برای درکِ زیباییِ فرم ها و رنگ ها و تشخیصِ تضادها و تناسب ها، به نور احتیاج دارد. در ادامه این مطلب، اهمیت و تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی منازل بررسی شده است.

نور طبیعی و مصنوعی

تاثیر نور خورشید در دکوراسیون داخلی

برای استفاده از تاثیر نورپردازی در دکوراسیون،از منابع مختلفی برای تأمین نور مورد نیاز اتاق ها می توان استفاده کرد. نور فضایِ داخل خانه هم از طریق نور طبیعی و هم به واسطه نور مصنوعی تأمین می شود. پنجره ها و پرده ها در فراهم آوردنِ نور خورشید، و چراغ ها و لامپ ها در روشن کردنِ محیط خانه، نقشی تعیین کننده دارند.

در شرایطی که در خانه نور طبیعی به اندازه کافی مهیا نباشد، با استفاده از چراغ ها و لامپ های توکار می شود روشناییِ لازم را ایجاد نمود تا فضا دل مرده و کم نور به نظر نرسد.

نور در برابر سایه

استفاده از سایه در دکوراسیون داخلی

استفاده از تضادها و سایه روشن ها می تواند به محیط عمق و ابعاد جدیدی دهد و یک اتاق معمولی را به اتاقی جذاب و چشم نواز تبدیل کند. تأثیرگذاریِ نور در حضور سایه ها و برجستگی ها جلوه بیشتری می یابد و در محیط تنوع ایجاد می کند. 

نورپردازی عمومی و تاکیدی

نورپردازی نورپردازی خانه هم جنبه ای عمومی دارد و هم جنبه ای تأکیدی. در جنبه عمومی روشنایی باید به حد کافی برای دیدنِ محیط اطراف در شب و در اتاق هایِ تاریک فراهم باشد تا بتوان به صورت ایمن در اتاق رفت و آمد کرد. از سوی دیگر، در جنبه تأکیدی، نورپردازی در خدمتِ یک طراحیِ‌ خاص قرار گرفته و به نقطه کانونی تبدیل می‌شود. در این حالت سعی می شود از منابع نوری کوچک‌تر استفاده شود و یک نقطه در مرکز توجه قرار بگیرد. نمونه مشخصی از این نوع کاربرد نور، برای فضای مطالعه و آشپزی است که نیازمند روشنایی کافی است. در موارد دیگر، نورپردازیِ متمرکز ممکن است برای ایجاد یک جلوه‌ی‌‌ بصریِ خاص مورد استفاده قرار بگیرد.

هر شیوه نورپردازی می تواند حاملِ پیامی خاص باشد و بر روحیاتِ گوناگون به نوعی اثر بگذارد. از این نظر، نورپردازیِ تأکیدی هم به گونه هایِ مختلف قابل اجراست. برای مثال، نورپردازی ممکن است به صورتِ سمت‌دار صورت گیرد و تأکید بر یک جهتِ مشخص استوار شود. یا ممکن است تأکید از طریقِ انعکاس و بازتابشِ نور در محیط انجام شود و یک آینه نقشِ هدایت کننده‌ی نور را داشته باشد. به طور کلی، با نورپردازیِ تأکیدی می توان آمبیانسِ دلخواه را در محیط فراهم نمود و به فضایِ پیرامونی شخصیت بخشید.

نورپردازی در راستای کاربرد

طراحیِ نورپردازی با توجه به کاربریِ هر فضا تعیین می شود. برای مثال نورپردازی برای راهرو، آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق نشیمن و اتاق مطالعه ممکن است بسیار با همدیگر متفاوت باشد. بهتر است با در نظر داشتنِ کاربردی که از محیط انتظار می رود، از منابع مناسب برای تأمینِ نور استفاده شود.

 

بازدیدها: 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *