0

No products in the cart.

Return To Shop

تفاوت تراس و بالکن چیست؟

تراس‌ها و بالکنی ها هر دو راه دسترسی صاحب‌خانه به محیط بیرونی هستند. اضافه کردن تراس و بالکنی به نمای خانه یا آپارتمان به زیبایی خانه شما می‌افزاید. اما ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که تفاوت تراس و بالکن چیست. با اینکه این دو شباهت‌هایی بایکدیگر دارند اما اغلب با یکدیگر در روند بازسازی منزل اشتباه گرفته می‌شوند. در این مقاله از مجموعه مقالات استودیو معماری فراز قصد داریم به تعریف هر کدام از این‌ها و تفاوت‌ تراس و بالکن بپردازیم پس با ما همراه باشید.

تراس چیست؟

تراس از کلمه لاتین به معنای « زمین» ریشه گرفته و همانطور که از معنی آن مشخص است تراس نزدیک به سطح زمین قرار دارد و بر ریو طبقه اول ساخته می‌شود. تراس فضایی مسطح و بزرگ است که در مقابل بخش فوقانی خانه قرار می‌گیرد و به فضای بیرونی خانه می‌افزاید. در گذشته به این فضا ایوان گفته می‌شود. ایوان‌ها در ایران متعلق به دوران اشکانیان بوده و قدمتی چند صدساله دارند. دلیل ساخت ایوان‌ها این بوده که گرد و حاک به داخل خانه نفوذ نکند.

در زمان‌های قدیم از این فضا برای نشستن و آویزان کردن رخت‌ها استفاده می‌شد. هر چند هنوز نیز همین کاربرد را دارد. خانه‌های قدیمی و ویلایی اکثرا دارای تراس بوده اند و در فصل تابستان بیشترین کاربرد را داشته است. تراس‌ها محلی برای صرف نهار و شام در فصل تابستان بوده و باعث دلبازتر نشان دادن خانه‌ها می‌شده است. تراس‌ علاوه بر کاربردی بودن، به زیبایی خانه نیز می‌افزاید. به تراس پاتیو نیز گفته می‌شود، هر چند تراس با پاتیو متفاوت است.

همچنین شما می‌توانید در تراس، میز و صندلی، تاب یا سرسره کوچک و گلدان‌های مختلف قرار دهید و به عنوان یک حیاط کوچک از تراس استفاده کنید.

بالکن چیست؟

کلمه بالکنی یک کلمه ایتالیایی به معنای « پنجره بزرگ» است. بالکن ها سکوهای مسقفی هستند که در آپارتمان‌ها قرار دارند. بالکن‌ها می‌توانند به صورت نیمه پوشیده و یا کاملا پوشیده باشند و در برابر آب و هوا از شما محافظت می‌کنند تا بتوانید به طور کامل از فضای بیرونی لذت ببرید. برخلاف تراس، بالکن کوچکتر است و فقط از طریق اتاقی که به آن‌ها متصل است، قابلیت دسترسی دارد. از بالکن ها می‌توان به عنوان محل کوچکی برای نشستن و همچنین یک باغچه کوچک استفاده کرد.

در آپارتمان‌ها و هتل‌ها از بالکن استفاده می‌شود تا دسترسی افراد به فضای بیرون آسان باشد. بالکن‌ها می ‌توانند به صورت شیشه‌ای یا با مصالح ساختمانی مثل آجر و بتن ساخته شوند. همچنین می‌توانند گاهی به صورت سه طرفه و دو طرفه ساخته شوند که این یعنی می‌توانند از دو طرف یا سه طرف به فضای بیرونی اشراف داشته باشند. در دکوراسیون امروزی برای محافظت و حفظ امنیت در بالکن، از نرده، دیوار نیمه کوتاه و شیشه استفاده می‌شود.

3 ویژگی متفاوت تراس و بالکنی چیست؟

تراس و بالکنی در 3 ویژگی با یکدیگر متفاوت هستند. اندازه، موقعیت مکانی، ساختار. ما بصورت خلاصه اشاره ای به هر کدام خواهیم داشت.

اندازه

تراس از بالکن  بزرگ‌تر است و به دلیل همین بزرگی کاربرد متفاوت تر دارد. تراس‌ها به دلیل داشتن فضای بیشتر برای دورهمی و مهمانی مناسب هستند. در حالی که بالکن‌ها فضای کوچک‌تر و محدودتری دارند. از طرفی دیگر از بالکن‌ها می‌توان برای صرف یک شام دو نفره یا یک گفتگوی دوستانه دو نفره استفاده کرد. همچنین بالکن ها مکان خوبی برای نگاه کردن به نمای کلی شهر است. از بالکنی‌ها می‌توان جهت نگهداری برخی وسایل که در خانه فضای مناسبی برا ی نگهداری از آن نیست نیز استفاده کرد. همچنین بالکن‌ ها به دلیل اینکه کوچک‌ هستند، به عنوان بخش مجزا از خانه محاسبه نمی‌شوند و مساحت آن‌ها همراه با مساحت هر اتاق شمرده می‌شود. اما فضای تراس به این صورت نیست و به عنوان یک بخش مجزا در نظر گرفته می‌شود.

موقعیت مکانی

مهم‌ترین تفاوت بین تراس و بالکن این است که تراس در طبقه اول قرار دارد اما از سطح زمین فاصله دارد. از طرفی دیگر بالکن  در طبقه دوم و بالاتر قرار دارد و در ساختمان‌های مدرن هر طبقه در مقابل فضای اتاق‌ها و حال یک بالکن  دارد. بالکن‌ها می‌توانند در هر طبقه‌ای از یک آپارتمان ساخته شوند و معمولا در این نوع بالکن‌ها گل‌کاری می‌شود و فضای زیبایی به نمای کلی آپارتمان‌ها می‌بخشد.

ساختار

تراس به تنهایی یک ساختار جدا در نظر گرفته می‌شود اما می‌تواند به یک ساختمان متصل شود. اما بالکن‌ها همیشه به یک فضای داخلی متصل هستند و ساختاری جدا محسوب نمی‌شوند. نکته مهم‌ درباره تفاوت بالکن و تراس این است که شما نمی‌توانید از طریق یک بالکن به بالکن دیگر یا اتاق دیگر راه پیدا کنید و تنها راه ورود و خروج از بالکنی از طریق همان اتاقی است که به آن متصل شده است. بالکن می‌توانند راه خوبی جهت تعویض فضای هر اتاق محسوب می‌شوند و نسبت به پنجره از فضای دلباز تری برخوردار هستند.

 تفاوت کلی تراس و بالکن  چیست؟

تراس و بالکن هر دو فضای بیرونی خانه و ساختمان هستند و برای تنفس هوای آزاد و زیباتر نشان دادن نمای خانه به کار گرفته می‌شوند. اما با وجود شباهت‌های این دو، تفاوت‌های بسیار مهمی دارند که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. تراس فضایی بزرگ است که در مقابل اولین طبقه خانه یا در مقابل خانه‌های ویلایی قرار می‌گیرد که در گذشته به آن ایوان گفته می‌شد. تراس‌ها بدون سقف هستند و برای دور همی‌های خانوادگی می‌توان از آن استفاده کرد. از طرف دیگر بالکن ‌ها سایز بسیار کوچک‌تری نسبت به تراس دارند و در طبقات فوقانی در مقابل اتاق‌ها قرار می‌گیرند و دسترسی افراد داخل آپارتمان را به محیط بیرونی فراهم می‌کنند. بالکن‌ها مسقف هستند و در هر ارتفاعی ساخته می‌شوند.

 در نهایت:

در این مقاله سعی شد با توضیح تفاوت‌های تراس و بالکن  و تعریف هر کدام از آن‌ها،  کاربر بتواند تفاوت آن دو را تشخیص دهد. شناسایی پتانسیل های مهم تاثیر گزار در فضای  بازسازی ،کنترل هزینه بازسازی ،برنامه ریزی صحیح جهت اجرای پروژه بازسازی منزل،توجه به تاسیسات وزیرساخت های ساختمان از مهمترین اقدامات استودیو معماری فراز است. سابقه بازسازی منزل و تغییر دکوراسیون داخلی منزل  تاکید بر کارایی بالای این مجموعه دارد. از طرفی فعالیت استودیو معماری فراز به دلیل هماهنگی کامل با طراحی دکوراسیون و طراحی معماری کاملا اصولی انجام می شود. پس به ما اعتماد کنید و منزل نو از ما تحویل بگیرید.

 

بازدیدها: 19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *