0

No products in the cart.

Return To Shop

سبک شبی شیک در دکوراسیون داخلی

با تغییر سبک زندگی مدرن، آپارتمان نشینی و کمتر شدن فضای داخلی خانه ها، دکوراسیون داخلی با طراحی فضاهای مختلف در سبک های خاص با توجه به اصول روانشناسی و دید هنری به یکی از مهارت ها و علوم رایج تبدیل شده است. حال در این مقاله برآنیم تا به معرفی یکی از پرطرفدارترین ها یعنی سبک شبی شیک در دکوراسیون داخلی بپردازیم که الهام گرفته از سبک های قدیمی و روستیک در چیدمان منزل است‌.

سبک شبی شیک در دکوراسیون داخلی چیست؟

شبی شیک یا Shabby Chic یک لغت لاتین است که در لغت به معنای ژنده پوش باکلاس و یا شیک ترجمه می شود. اما سبک شبی شیک در دکوراسیون داخلی به معنای فضاهای داخلی قدیمی و سنتی اما با وسایل آنتیک و زیورآلات دکوری گفته می شود.

سبک شبیشیک از اواخر دهه ۸۰ در کشورهای اروپای مرکزی رایج شد و تا اوایل دهه ۹۰ به اوج محبوبیت خود رسید و در عصر فعلی با توجه به استقبال از فضاهای قدیمی و هزینه کم در طراحی داخلی بازهم طرفداران خاص خود را پیدا کرده است.

ترکیبی از رنگ های مرده و وسایل ساده و در عین حال قدیمی که معمولا در هر خانه ای پیدا می شود از ویژگی های اولیه سبک شبی شیک است که در ادامه به صورت دقیق تر به بررسی ویژگی های سبک شبیشیک در دکوراسیون داخلی می پردازیم.

ویژگی های سبک شبی شیک در دکوراسیون داخلی

همونطور که اشاره شد در این سبک سعی می شود از تجملات در انتخاب وسایل دوری شود و به جای آن اصالت و سادگی جایگزین شود که خبری خوب برای افرادی است که می خواهند با کمترین هزینه خانه خود را دیزاین کنند. در ادامه به توضیح مهم ترین ویژگی های سبک شبی شیک می پردازیم؛

  1. انتخاب رنگ های تقریبا بی روح و پاستیلی و عدم استفاده از رنگ های بسیار زنده و متضاد.
  2. استفاده از مبلمان های دوباره احیا شده، میزهای چوبی و خراش خورده و یا اکسسوری قدیمی و آنتیک  و دوری از مبلمان های لوکس گران قیمت.
  3. به کار بردن در و پنجره های چوبی و فلزی با طرح قدیمی و طرح های چوبی لک دار.
  4. حذف تابلوها و آویزهای مدرن از دیوار ها و استفاده از کاغذ دیواری های گل دار و هنرهای دستی…
  5. استفاده از کفپوش های چوبی، رنگ آمیزی، ایجاد لک با قهوه و چای، پتینه کاری و سمباده زنی در نقاط مختلف.
  6. استفاده از وسایل نوستالوژیک مثل آینه های قدیمی، صندلی های فلزی قدیمی، چراغ های گرد سوز و اجاق ها و غیره در میان وسایل مختلف.

ترکیب رنگ در سبک شبی شیک در دکوراسیون داخلی

برای توصیف دقیق تر از فضای رنگی طراحی شده در سبک شبی شیک ، می توانید فضای سرد یک خانه در اروپای مرکزی را در نظر بگیرید، که با کف پوشی چوبی و رنگ های بسیار ملایم و حدودا آب رنگی طراحی شده که هیچ جزئی به صورت جداگانه به چشم نمی آید. وسایل موجود همه اصالت و یا حداقل قدمتی دارند مانند شمعدان ها، بشقاب های آویزه با طرح قرون وسطایی و یا حتي یک صندلی فلزی زنگ زده سفید رنگ در کنار میز عسلی ولی بازهم در قالب رنگ های نرم و پاستیلی یک هارمونی آرامش بخش را پدید می آورند.

سبک شبی شیک در طراحی دکوراسیون داخلی پذیرایی

سالن پذیرایی یکی از مهم ترین بخش های یک خانه است که حتی اگر فضای کوچکی را نیز به خود اختصاص دهد به دلیل تجمع اعضای خانواده و تقریبا اولین منظر دیده شده توسط مهمانان از اهمیت خاصی در طراحی دکوراسیون داخلی برخوردار است.

در سبک شبی شیک برای طراحی دکوراسیون داخلی شرط اصلی القای فضای نوستالوژیک است که کاغذ دیواری ها و کوسن های گلدار، مبلمان چرمی قدیمی و اکسسوری های چوبی مثل صندلی های متحرک و قاب عکس های خانوادگی و قدیمی ساده ترین تجهیزاتی است که می توان با استفاده از آنها این فضا را به سبک شبیشیک شکل داد.

در درجه بعدی استفاده از عنصر چوب در کفپوش ها و یا میزهای قدیمی چوبی و حتی استفاده از صندوقچه های قدیمی چوبی به جای میز جزو کلیدی ترین انتخاب هاست.

پیشنهاد بعدی برای شبی شیک تر کردن فضا هم استفاده از گل و گیاه البته در گلدان های طرح دار و جذاب و حتی قدیمی می باشد که در جای جای خانه می توان از آن استفاده کرد.

سبک شبی شیک در طراحی اتاق خواب

در طراحی اتاق خواب باید با کمترین وسایل ممکن فضای آرامش بخش قدیمی و در عین حال کلاسیک را القا کرد‌ که مهم ترین پارامتر اتاق های خواب تخت خواب می باشد‌. در انتخاب تخت خواب بهتر است از تخت های چوبی لک دار و رو تختی های دست باف و یا حتي پارچه ای چین دار با دنباله بلند استفاده کرد. همچنین استفاده از آینه قدی و گلدان های متناسب با هارمونی و رنگ ملایم اتاق دیگر نکته ای است که می توان در نظر داشت. استفاده از یک قاب عکس با طرحی  مفهومی و ترجیحا قدیمی و دارای قابی کهنه و چوبی هم به شکل گرفتن این فضا کمک شایانی می کند.

سبک شبیشیک در طراحی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه یکی از کلیدی ترین بخش های در معرفی سبک شبیشیک می باشد که با فاصله گرفتن از تجهیزات مدرن یا تزئین آن ها با اکسسوری های غیر مدرن می توان به تعریف شبیشیک رسید.

به طور مثال استفاده از دم کنی های گل دار و روانداز های طرح دار بر روی وسایل مدرن مثل مایکروویو یکی از پیشنهاد های اولیه است. آویزهای نوستالوژیک مثل بشقاب های قدیمی، استفاده از میز و صندلی های چوبی در آشپزخانه ترجیحا رنگ شده و هماهنگ با هارمونی خانه و گلدان های قدیمی در کنار پنجره‌ و روی اپن می تواند به زنده شدن این فضا کمک کند‌.

همچنین پیشنهاد  خلاقانه بعدی برای سبک شبیشیک در طراحی آشپزخانه استفاده از قفسه های چوبی به جای کابینت و شلف های بدون در است که جلوه بسیار کلاسیک و خاصی را به محیط آشپزخانه شما می دهد.

 

در نهایت:

استودیو معماری فراز در انواع سبکهای به روز و مدرن پیش تاز بوده و با داشتن افراد حرفه ای، در اجرای بیشتر پروژه های خود بسیار موفق عمل کرده است. شما می توانید با توجه به علایق خود سبک مورد نظر خود را انتخاب فرموده و ضمن آنالیز کلیه جوانب کار،  هزینه های احتمالی پروژه خود را در ابتدای کار برآورد نمایید. استودیو معماری فرازدر کنار شماست که رویاهای شما را به حقیقت پیوند دهد.

 

بازدیدها: 56

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *