0

No products in the cart.

Return To Shop

محدودیت های تغییر نقشه داخلی ساختمان

محدودیت های تغییر نقشه داخلی ساختمان

گاهی برای بخش‌هایی از منزل از نظر زمانی، محیطی یا مالی، محدودیت‌هایی وجود دارد که کارفرما را از بازسازی پروژه‌ی خود منصرف می کند. در واحدهای آپارتمانی، مشکلاتی نظیر محدودیت های تغییر نقشه در بازسازی منزل ، اگر با سروکله زدنِ با همسایه‌ها نیز همراه شود، دردسر دوچندانی است.

برای تغییر نقشه داخلی ساختمان چه کارهایی باید انجام دهیم ؟

ممکن است نفشه‌ی فعلیِ خانه‌تان گنجایشِ زندگیِ امروزتان را نداشته باشد یا شاید به فضای بیشتری برای کار و اداره‌ی امور احتیاج داشته باشید؛ یا حتی از طرح فعلی خسته شده‌اید و وقت آن رسیده است که به فکر بازسازیِ پلان باشید؛ ولی، محدودیت هایی ممکن است گریبان‌گیرِ بازسازیِ پروژه ی شما شود، چون بازسازیِ نقشه عملی حساس و مهم است.

اما نگذارید تغییر پلان شما را بترساند، بسیاری از خانه‌های زیبا و باشکوه، در نقشه‌ی اصلی‌شان جابه‌جایی‌هایی داشته‌اند. فقط کافی است با محدودیت هایی که در طول کار ممکن است با آنها مواجه شوید، آشنایی کافی داشته باشید و برنامه ی بازسازی‌تان را مناسب با آن تنظیم کنید.

مجوز شهرداری برای تغییر نقشه داخلی ساختمان

در فرآیند محدودیت های تغییر نقشه در بازسازی ، اگر تغییر نقشه‌ی منزل همراه با تغییر در نمای ساختمان باشد یا اگر قرار باشد کاربری فضا عوض شود، باید مجوزهای لازم از شهرداری اخذ شود. در صورتی که بازسازی این بخش های خانه بدون مجوز شهرداری انجام گیرد، باید جریمه‌ی آن پرداخت شده یا پروانه ساختمان اصلاح شود. البته در برخی موارد ممکن است حتا بر حسب تشخیص کمیسیون ماده صد، حکم تخریب نیز صادر شود. بنابراین، برای تغییر نقشه‌ی خانه باید حتما دریافت مجوز از شهرداری را در نظر داشت.

افزودن و تبدیل فضای غیرخالص به خالص

بخش داخلی خانه فضای خالص و بخش مشاعاتِ منزل فضای ناخالص محسوب می‌شود. اگر بخواهید بخش ناخالص را به بخش خالص منزل اضافه کنید، در واقع تراکم ساختمان را افزایش می‌دهید که باید برای دریافت مجوز و پرداخت هزینه‌های آن آماده باشید.

بازسازی راه پله

بازسازی راه‌پله از آنجا که محل رفت‌و‌آمد خانه به شمار می رود با محدویت‌هایی بسیاری همراه است. اگر بازسازی راه‌پله در واحدهای آپارتمانی باشد که این محدودیت‌ها دوچندان است و به رضایت همسایگان نیز احتیاج دارید و باید ضوابط و استانداردهای ساختمانی را نیز لحاظ کنید.

تغییرات تراس در آپارتمان

تغییر نقشه‌ی بالکن، احتمالا باعث متمایز شدنِ نمایِ ساختمان می شود، و از آنجا که جزو قسمت های خارجیِ آپارتمان محسوب می شود، برای بازسازی آن به مجوز شهرداری احتیاج دارید که این مورد هم می‌تواند مانع و محدودیتی برای بازسازی منزل باشد.

برای تغییر نقشه داخلی ساختمان به نور محیط توجه داشته باشید

دسترسی به نور طبیعی برای فضاهای داخلی خانه عموما ضروری تلقی می شود. از این رو، یکی از محدودیت هایی که برای تغییر نقشه ساختمان وجود دارد، وجود حداقل یک پنجره برای هر اتاق است. البته این مورد به نظر شما بستگی دارد، ولی مطمئنا نورگیر بودن برای فضاهای مسکونی از ملزومات است.

در بازسازی پلان آشپزخانه و سرویس بهداشتی، دسترسی به تأسیسات ساختمانی را مدنظر داشته باشید

نوسازی آشپزخانه و حمام و دستشویی از مهم ترین قسمت ها در فرآیند بازسازی است که به کمک آن بافت های فرسوده ترمیم می‌شود و محیطی دل‌انگیزتر پدید می‌آید. برای مثال، یکی از کارهایی که ممکن است در بازسازی آشپزخانه انجام شود، برداشتن یک دیوار و اوپن نمودن آشپزخانه است که جلوه‌ای مدرن در منزل ایجاد شود.

با این حال، برای بازسازی سرویس بهداشتی و آشپزخانه باید به تأسیسات ساختمانی توجه جدی داشت. گاهی انجام تغییرات در دکوراسیون این بخش های منزل بدون بازسازی لوله کشی ها و سیم کشی ها غیر ممکن خواهد بود. در مواردی نیز تغییر محل تأسیسات برای نقشه‌ی ساختمان شما میسر نمی باشد یا از نظر مالی هزینه های سنگینی در پی دارد که باعث می شود صاحبان پروژه برای بازسازی در تنگنا قرار بگیرند.

بازدیدها: 69

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *