0

No products in the cart.

Return To Shop

مقاوم سازی در بازسازی منزل

مقاوم سازی در بازسازی منزل

سازه های ساختمانی پس از آنکه عمر مفید آنها سپری شود نیازمند بازسازی منزل و مقاوم سازی هستند. بازسازی ممکن است به جهت تغییر دکوراسیون یا زیباسازی فضای خانه انجام شود، اما مقاوم سازی جنبه ای ضروری تر دارد و عموما برای رفع ایرادات سازه و بهبود مصالح به کار رفته در آن اجرا می شود.در این مقاله ، نکاتی را در مورد مقاوم سازی در بازسازی منزل مرور خواهیم کرد.

مقاوم سازی برای تقویت خانه های قدیمی و سازه های کلنگی بسیار مهم خواهد بود و بنا را در برابر وقوع زلزله قدرتمند می‌سازد. علاوه بر این، مصالح ساختمانی با گذشت زمان بسیار پیشرفت کرده اند و امروزه متریال هایی را می توان برای منازل تهیه کرد که موجب صرفه جویی در مصرف انرژی شوند و از هدر رفتن گرما و … جلوگیری کنند. بنابراین، مقاوم سازی از اصلی ترین مراحل در بازسازی خانه است.

ضرورت مقاوم سازی منازل قدیمی

در پروسه بازسازی منزل، لازم است به بحث مقاومت ساختنِ سازه توجه زیادی شود. مقاوم سازی به ویژه برای مواقع خطر ضروری است. ساختمان های قدیمی و غیر استاندارد که آسیب پذیر هستند، باید برای مواجهه با پدیده های طبیعی مثل زلزله و سیل مقاوم شوند و اصلاحات لازم برای آن ها انجام گیرد.

در گذشته، منازل مسکونی بدون آیین نامه و نظارت ساخته می شدند و بعضی از این خانه ها به صورت خشت و گل و بدون اسکلت بندی اجرا می شدند. روشن است که چنین منازلی از استحکام کافی برخوردار نیستند و بنابراین باید برای نوسازی آنها فکری شود.

با انجام مقاوم سازی، ساختمان های قدیمی بدون آنکه احتیاج باشد تخریب شوند، نوسازی شده و از استحکام کافی برخوردار می شوند.از این رو، خانه های قدیمی که در بافت تاریخی شهر قرار گرفته اند به ویژه به نوسازی و مقاوم سازی احتیاج خواهند داشت.

معمولا به دلایل مختلف، کسانی که در خانه هایِ ویلایی زندگی می کنند نسبت به کسانی که در آپارتمان ها ساکن هستند، راحت تر و با اشتیاق بیشتری منازل خود را بازسازی می کنند.

راهکارهای افزایش مقاومت ساختمان در فرآیند بازسازی

راهکارهای بهبود مقاومت ساختمان به نوع سازه ی بنا و مشکلات آن بستگی دارد و از افزودنِ بادبند و دمپر تا میانقاب و دیوارهای برشی را در بر می گیرد. به طور سنتی، برای مقاوم کردن ساختمان های قدیمی و کلنگی از انواع پوشش های بتنی، فلزی و فولادی استفاده می شود که به صورت ژاکت ها و دورپیج ها، پیرامون تیر و ستونِ ساختمان قرار می گیرند.

با این حال، مقاوم کردن ساختمان کاری اصولی است و بهتر است بررسی هایِ لازم در این باره توسط مهندسین سازه انجام شود.

مقاوم سازی سبز و بهبود مصرف انرژی در منزل

علاوه بر این، ایجاد مقاومت بهتر در ساختمان به دلایل دیگری نیز ممکن است انجام شود.  برای مثال، در فرآیند بازسازی ممکن است پشت بام عایق بندی شود، پنجره های قدیمی با پنجره هایی یو پی وی سی تعویض شوند یا درب آپارتمان با درب ضد سرقت عوض شود، و بسیاری موارد دیگر که می تواند ساختمانی مستحکم تر و مقاوم تر را برای ما پدید بیاورد.

از سوی دیگر، مبحث مقاوم سازی در زمینه ی مدیریت انرژی نیز لحاظ می شود و در برگیرنده ی مسائلی همچون بهینه سازی مصرف انرژی و حرکت به سمت انرژی های سبز است. در چنین طرح هایی سعی می شود از پانل های خورشیدی و توربین‌های بادی در پروژه های بازسازی استفاده شود.

بازدیدها: 84

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *