0

No products in the cart.

Return To Shop

دکوراسیون داخلی مطب

دکوراسیون داخلی مطب

هرچند برای بیمار ملاقات با پزشک معمولا تجربه‌ی چندان لذت بخشی نیست، ولی می توان با رعایت برخی نکات در دکوراسیون داخلی مطب های درمانی، محیطی آٰرامش بخش را فراهم کرد که از اضطراب و دغدغه بیماران کاسته شود. برای دکوراسیون کلینیک های پزشکی، عواملی نظیر نوع مطب و ظرفیت موجود، بالقوه تاثیرگذار هستند. به طور کلی، دکوراسیون داخلی مطب اگر به صورت اصولی انجام شود هم رضایتمندی بیماران افزایش می یابد و هم بازدهی بهتری برای پزشک به ثمر می نشیند.

طراحی فضای پذیرش و اتاق انتظار بیمار

اولین برخورد بیماران با محیط مطب در فضای پذیرش شکل می گیرد که معمولا به صورت میز یا کانتر پیشخوان است. افراد معمولا به طور ناخواسته نظم و ترتیب و آراسته بودن دکور را با سطح بالای خدمات و حرفه ای بودن مرتبط می دانند. بنابراین، اولین برخورد آنها با فضای داخلی مطب نقش غیر قابل انکاری در رضایت خاطرشان ایفا می کند.

کانتر پذیرش

یکی از عناصر اصلی در طراحی مطب، شکل و رنگ و بافت کانتر پذیرش است که مجالی برای بروز خلاقیت و انتقال احساس اطمینان به مراجعین است. برای طراحی میز پذیرش، متریال های مختلفی در دسترس می باشد، که برخی از آنها بهداشتی و آنتی باکتریال محسوب می شوند. سنگ هایی همانند کورین و کوارتز که بافت بدون روزن و خلل و فرج دارند و در طرح ها و رنگ های بسیاری موجود هستند، از بهترین گزینه ها برای ایجاد یک میز پذیرش شیک و بهداشتی به شمار می‌روند.

 جلوگیری از ازدحام در محیط پذیرش

مورد دیگر برای فضای پذیرش، کنترل ترافیک مراجعین برای نوبت دهی است. باید در نظر داشت که کلینیک ممکن است بسیار شلوغ شود و اگر محیط مناسب در بخش پذیرش فراهم نباشد، قطعا اضطراب بیماران افزایش خواهد یافت. بنابراین حد‌الامکان بهتر است در صورت وجود فضای کافی، میز پذیرش از اتاق انتظار فاصله داشته باشد و در ابعاد مناسبی طراحی شود که از ازدحام بیماران پیشگیری شود.

دکوراسیون اتاق انتظار

عموما مدت زمان حضور بیماران در اتاق انتظار بیشتر از زمان ویزیت پزشک است، در نتیجه، دکوراسیون این اتاق باید تمیز و راحت و تا اندازه ای جذاب باشد که بیمار در آن احساس آرامش کند و از چشم به راه ماندن برای رسیدن نوبت اش کلافه نشود.

از کارهایی که بدین منظور می تواند انجام داد افزودن فضای سبز با قرار دادن گل ها و گیاهان است که هوای اتاق را پاکیزه کرده و موجب نشاط می شود.

همچنین، پزشک می تواند مدارک و دستاوردهای خود، یا کاتالوگ های سودمند پزشکی را، در اختیار بیماران قرار دهد تا باعث اطلاع رسانی و ایجاد اطمینان خاطر شود.

علاوه بر این، ذوق هنری در قالب های مختلف می تواند در مطب نمود یابد و محیط را از رخوت و کسالت نجات دهد. آثار هنری را می توان به صورت نصب مجسمه و تابلوهای دیواری یا پخش موسیقی بی‌کلام آرامش‌بخش در اتاق انتظار به کار گرفت.

افرون بر این موارد، اگر مطب مخصوص بیماری های اطفال و کودکان باشد، لازم است که فضایی سرگرم کننده برای انتظار آنها فراهم شود.

رنگ مناسب برای کلینیک درمانی

برای انتخاب پالت رنگی فضای کلینیک باید توجه داشت که بیماران با احساسات مختلفی وارد مطب می شوند و احتمال اینکه دچار استرس باشند زیاد خواهد بود. به همین دلیل، از رنگ های تحریک‌کننده و تنش‌زا در دکور مطب باید پرهیز نمود، و در عوض، سعی کرد از رنگ های آرامش‌بخش و شاد استفاده شود. در این رابطه، مایه های رنگی آبی و سبز و سفید بسیار پرکاربرد می باشد.

بازدیدها: 11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *