0

No products in the cart.

Return To Shop

نوسازی سیستم تهویه در بازسازی منزل

نوسازی سیستم تهویه در بازسازی منزل

در نوسازی و بازسازی منزل لازم است به نصب سیستم‌های اساسی سه‌گانه‌ی تهویه مطبوع، سیستم برق و لوله کشی توجه ویژه و اختصاصی داشت باشیم. سیستم‌هایی که نصب آن‌ها باید زمانی انجام شود که سقف‌ها و دیوارها، باز شده اند و هنوز طرحی روی آنها اجرا نشده است. در ادامه نکات مهمی را در مورد نوسازی سیستم تهویه در بازسازی منزل مرور خواهیم کرد.

بازسازی منازل و ساختمانهای قدیمی

قبل از هرگونه اقدام باید نسبت به نصب کانال‌های تهویه مطبوع برای سیستم تهویه و گرمایش مرکزی اقدام کنید. مسیر گذر هر کدام از کانالها را خوب بسنجید و با کسب آگاهی کامل پروژه را عملی سازید. بعد از آن باید سیستم‌های نصب‌شده را راه‌اندازی کنید تا متخصصان، عملکرد آن‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. زمانی که از کارکرد صحیح سیستم تهویه اطمینان کامل داشتید کارهای دیگر باز سازی را ادامه دهید.

سیستم تهویه ساختمان
بطور کلی هدف از تهویه هوای ساختمان‌ ها تهیه کیفیت لازم برای تمیز سازی هوای داخل ساختمان است که به‌ طور اساسی بر پایه هوای تازه و دفع یا حذف آلودگی هوای داخل می‌باشد. همچنین  ایجاد دمای مناسب به وسیله مکانیزم های انتقال دما کار دیگر این سیستم هاست. تهویه کل ساختمان ممکن است از طریق یک هواکش یا یک مجموعه هواکش هایی که فقط به این تهویه اختصاص داده می شوند، حاصل شود. یا ممکن است توسط هواکش هایی انجام شود که اگزاست محلی یا توزیع گرمایش و سرمایش را بر عهده دارند. برای رفع نیاز تهویه هوای خارجی، سه راه حل کلی وجود دارد.

  1. تهویه اگزاست
  2. تهویه هوای تازه

ترکیبی

تهویه اگزاست
رایج ترین راه حل که معمولا توسط یک هواکش سقفی حمام ، سرویس بهداشتی و یا سایر انواع هواکش های داخلی یا خارجی تعبیه می شود. هوا توسط هواکش اگزاست از خانه خارج می شود و هوای بیرون از طریق روزنه های موجود در پوشش خانه وارد ساختمان می گردد. هواکش های داخلی می‌توانند در گاراژ، اتاق زیر شیروانی، زیرزمین یا اتاق تاسیسات قرار گیرند. هواکش های خارجی می توانند بر روی دیوار بیرونی یا سقف نصب شوند.

تهویه هوای تازه
تهویه هوای تازه دقیقا برعکس تهویه اگزاست عمل می کند. هوای بیرون از طریق یک هواکش اختصاصی یا سیستم هواساز تهویه مطبوع مرکزی وارد ساختمان می‌شود و از طریق روزنه های موجود در پوشش ساختمان خارج می شود. در این روش باید ورودی هوای بیرون دور از آلاینده ها ی مضرر مانند گاراژ، باربیکیو و دودکش باشد. اگر از یک هواکش اختصاصی استفاده می شود، باید مراقب ورود هوای بیش از حد در یک محل بود.

تهویه ترکیبی
سیستم های ترکیبی از هواکش های اگزاست و هوای تازه استفاده می کنند. اگر هر دو هواکش یک جریان هوای یکسان را فراهم کنند، سیستم متعادل است و خانه دارای فشار خنثی است. سیستم های ترکیبی همچنین می توانند به سادگی یک هواکش اگزاست دایمکار باشد که توسط یک اتصال به هوای بیرونی وصل می شود تا هوا را به محفظه بازگشت هوای یک هواساز گمایشی/سرمایشی دایمی وارد کند.

دلایل  نوسازی سیستم تهویه در بازسازی منزل :

1. به پایان رسیدن عمر سیستم سرمایش و گرمایش

یک سیستم تهویه مادام العمر طراحی و ساخته نمی شود. هر چیزی استهلاک دارد. میانگین عمر سیستم های تهویه قدیمی حدود 15تا 20 سال است (این مقدار در سیستم های امروزی بیشتر شده است). هر چه سن این تجهیزات بالاتر می رود هزینه های مصرفی و نگهداری آن نیز افزایش می یابد. دیگر قابل اعتماد نبوده و نتیجه آن از کار افتادن های مکرر سیستم های تهویه هر ساختمان است. پس یا سیستم تهویه فعلی را بازسازی کنید و ارتقا دهید و یا اینکه به کلی سیستمی مدرن را جایگزین فعلی نمایید.

2. افزایش راندمان انرژی و کاهش هزینه ها

حدود 60 درصد از انرژی مصرفی یک ساختمان صرف سرمایش و گرمایش آن می شود. جهت کاهش اتلافات انرژی لازم است که سیستم های مدرنی مانند VRF ، GHP ، چیلرهای راندمان بالا و … را جایگزین سیستم های قبلی نماییم. چون هر چقدر هم خوب از سیستم ها  نگهداری شود بالاخره زمان آن می رسد که سیستم نوسازی شود. و یا اینکه با سیستمی مدرن جایگزین گردد.

3.کاهش قدرت خنک کنندگی  یا  گرمادهی

در گذشته محاسبات مربوط به بار خنک کاری و گرمادهی به درستی انجام نمی شد  با گذشت زمان و تغییرات کاربری‌ها و یا افزایش تعداد تردد بیش از حد،  استاندارد هوا از درزها و منافذ درب و پنجره و کانال ها نشستی داشته و به خوبی قادر به تامین نیازها نمی ‌شود. در چنین شرایطی باید مجددا بار سرمایشی و گرمایشی محاسبه و سیستم فعلی نوسازی شود. بر عکس این حالت نیز گاها اتفاق می ‍افتد.

4.نیاز به بهبود کیفیت هوای ساختمان

سرمایش، گرمایش، گردش هوا، تنظیم رطوبت، فیلتراسیون و … موجب ایجاد شرایط آسایش بهتر می گردند و سطح آسایش و سلامتی افراد ساکن در محل را افزایش می دهند. سیستم این کار را با توزیع مناسب هوا (با جهت و سرعت مناسب)، تنظیم میزان رطوبت نسبی هوا، فیلتر نمودن ذرات معلق، آلاینده ها، ذرات آلرژی زا و … از هوا انجام می دهد. از طرفی با توجه به نوع کاربری ساختمان به مرور زمان نیازهای خنک کاری و بارهای برودتی در نتیجه ی افزوده شدن دستگاه های تولید کننده حرارت (مانند کامپیوتر ، روشنایی اضافی و …) افزایش یافته است و سیستم تهویه مطبوع قدیمی جوابگوی نیازهای فعلی ساختمان نیست. بنابراین برای رسیدن به کیفیت هوای مطلوب و عاری از آلاینده ها، آلرژی زاها و مواد معلق شیمیایی مضر در هوا بایستی که در بازسازی و نوسازی سیستم تهویه مطبوع اقداماتی صورت بگیرد.

5.عدم خصوصی سازی بخشی تنظیمات در سیستم های قدیمی

سیستم های تهویه قدیمی یکپارچه هستند و به جای اینکه هر اتاق یا قسمت متناسب با نیاز سرد یا گرم شود به سرمایش و گرمایش کل فضا می پردازند. این مشکل در بسیاری از ساختمان های قدیمی اداری و تجاری وجود دارد و هزینه های گزافی را برای سرمایش یا گرمایش قسمت کوچکی از ببار می‌آورد. این مدل ساختمان‌های قدیمی نیاز است تا بازسازی شوند  تا راه حل های هوشمندانه ای برای کنترل آنها در نظر گرفته شود.

بازدیدها: 33

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *